Aktuellt
Åbo Akademi öppnar läsåret 2025–2026: Kunskap är vägen till en bättre värld
Åbo Akademi inledde det nya läsåret 2025–2026 med traditionsenlig inskription på campus i både Vasa och Åbo. Inskriptionen är en akademisk högtid som markerar den formella starten på höstterminen.
Tf rektor Gunilla Widén lyfte i sitt tal fram betydelsen av kontinuitet, förändringsvilja och samarbete. Hon betonade att Åbo Akademi har en lång historia av att möta utmaningar, och av att klara dem.
”Åbo Akademi har alltid haft utmaningar, vi har alltid klarat av dem. Vårt arbete blir aldrig klart, det krävs ständig utveckling, det krävs att vi ständigt utmanar oss själva. Och det krävs ständig förändring.”
Widén lyfte fram universitetets strategi, med rubriken Vi tar ansvar för samtidens och framtidens samhälle, som tongivande för det kommande årets arbete.


”Vi lever i en tid av växande osäkerhet globalt, på många plan. Det finns spänningar, motsättningar, ökad polarisering, oroligheter. Det finns stora och komplexa problem att lösa, men vi vet – och forskningen visar – att utbildning, forskning och innovation är grunden för långsiktig välfärd och ekonomisk hållbarhet.”
Hon uttryckte oro över den minskade finansieringen till högre utbildning i Finland, och underströk vikten av att höja utbildningsnivån bland unga.
”Det nationella målet är att höja andelen högskoleutbildade till 50 procent, men arbetet har stampat på stället och andelen har legat på cirka 40 procent under hela 2000-talet. Samtidigt har universitetens reella finansiering i förhållande till antalet avlagda examina minskat med över 30 procent sedan 2010. Vi kan inte i all oändlighet göra mera med mindre resurser.”
Rektorn framhöll behovet av att Åbo Akademi prioriterar och utvecklar sin forskningsverksamhet, samtidigt som hon underströk betydelsen av nationella investeringar i kunskap.
”Det är absolut avgörande att den parlamentariska överenskommelsen om ökade resurser för forskning, utveckling och innovation håller.”
Hon uppmärksammade också de organisationsförändringar som genomförts vid Åbo Akademi under våren, vilket lett till en enklare struktur med färre enheter, och uttryckte sin uppskattning för det stora arbete som lagts ned på att genomföra förändringarna.


”Jag är djupt imponerad och ödmjuk över allt det förändringsarbete som gjorts sedan vårterminen. Utveckling och förändring kräver både mod och samarbete.”
Tillsammans vill vi visa att ”bildning, utbildning och forskning är vägen till en bättre värld”, avslutade tf rektor Gunilla Widén sin hälsning.
Insatser inom undervisning och forskning belönades
Under läsårsöppningen uppmärksammades flera medarbetare vid Åbo Akademi för sina insatser inom undervisning, handledning och forskning.
Priset för utvecklande av en positiv arbetsmiljö tilldelades Peter Nynäs, professor och tidigare dekan.
Jerker Björkqvist, t.f. professor i datateknik, mottog årets lärarpris, medan Maria Dahlberg, universitetslärare i utvecklingspsykologi, och Henrik Serup Christensen, äldre universitetslektor i statskunskap, belönades som årets handledare.
Priset för årets pedagogiska visionär och utvecklare gick till Petra Grönholm-Nyman, universitetslektor i psykologi.
Forskarpriserna tilldelades Jiaqi Yan, farmacie doktor samt Aleksandra Ianchenko, filosofie doktor i engelska språket och litteraturen. Handledarprisen gick till Hongbo Zang, professor i farmaceutiska biomaterial, samt Jason Finch, professor i engelska språket och litteraturen.
Äldre lektor i kulturanalys Blanka Henriksson och professor i nordisk etnologi Fredrik Nilsson fick erkännande för popularisering av ny forskning.
Läs mer om prisen och pristagarna.





