Hur ser litteraturundervisningen ut i Finland på 2020-talet? Hur skulle den kunna se ut under de kommande årtiondena, och vilken teoretisk grund vilar undervisningen på?
Inom projektet Growing into Literature: Advancing Theories and Practices in Literature Education är vi intresserade av att få en översiktlig helhetsbild av litteraturundervisningen från de lägsta årskurserna inom den grundläggande utbildningen till gymnasieutbildning. Vi syftar även till att till att åter sätta fokus i litteraturundervisningen på själva läsakten, de konstnärliga processer som den innebär och litteraturens estetiska värde. Vår målsättning är att stärka fokus på litteraturen som konstform och att utforska de vägar genom vilka barn och unga tar sig in i den litterära världen – inklusive de känslor, erfarenheter och frågor den rymmer och väcker. Med projektet är vi intresserade av att analysera och kritiskt diskutera litteraturundervisningens status och roll så som den beskrivs i läroplaner och undervisningsmaterial och utforska nya möjligheter för framtida litteraturundervisning.
Projektet förenar teorier och metoder från litteraturvetenskap och pedagogik. Forskningsmaterialet omfattar läroplanstexter, undervisningsmaterial, utvalda litterära verk, studentexamensuppgifter, videoinspelningar av poesiverkstäder samt lärarintervjuer. Forskningen bedrivs vid Tammerfors universitet, Åbo universitet och Åbo Akademi av en forskargrupp som representerar både litteraturvetenskap och pedagogik, lärarutbildning.
Projektet bidrar med kunskap om hur litteraturundervisning ser ut på alla utbildningsstadier, granskar vilka teoretiska inriktningar som präglar litteraturundervisningen och fördjupar kunskapen om konstbaserade arbetssätt i litteraturundervisningen.

