Studerande skapade stickmönster för ÅA-vante

Inspirationen till mönstret kommer från universitetets logotyp, sigill och delar av arkitekturen. Men också gemenskapen och samhörigheten får plats i mönstret till Åbo Akademis alldeles egna vante.

Det blev en del provexemplar och upprivna muddar innan gruppen på höstens Produktplanering, en kurs som ingår i slöjdvetenskapen vid Åbo Akademi, hade ett exemplar de var nöjda med. Men nu är den här, Åbo Akademi-vanten.

Gänget bakom ÅA-vanten är (fr. v.) Madeleine Södergård, Naomi Bergman, Linnea Stenman, Jonas Salmi och Sara Kuitula, studerande i slöjdvetenskap.

–  Vår tanke är att vanten ska bidra till att skapa en känsla av samhörighet. Alla som gillar att sticka ska kunna ladda ner mönstret och göra egna vantar till sig själv eller att ge bort. Stickbeskrivningen innehåller termer som gör att man lätt kan söka mera information på webben om man behöver, men i sig är stickningen inte särdeles svår. Den som kan sticka med två färger ska klara mönstret utan problem, säger Sara Kuitula, en av de studerande bakom ÅA-vanten.

Mönstret är uppbyggt av räta maskor där undersidan består av varannan maska i vantens vardera färg. Bladmönstret på mudden är inspirerat av Åbo Akademis sigill medan hjärtat vid fingertopparna på vantens ovansida symboliserar gemenskapen och begreppet #åakärlek. På vantens kanter finns ett spiralmönster med inspiration från säckslisken i foajén på Academill i Vasa.

Tanken bakom ÅA-vanten är att den ska bidra till att skapa samhörighet bland dem med koppling till Åbo Akademi. Vanten får gärna stickas i någon av universitetets färgkombinationer.

– Nu då stickmönstret blir tillgängligt för allmänheten hoppas vi att så många som möjligt vill göra egna exemplar och även dela med sig av sina skapelser med hashtaggen #ÅAvante i sociala medier. Och visst vore det roligt om vantarna kunde bli en produkt som Åbo Akademis representanter kan ge som gåva till gäster och samarbetsparter, säger Linnea Stenman som också varit med och tagit fram mönstret.

Till ett par vantar går det åt ungefär 50 gram garn per färg. Gruppen bakom mönstret föreslår att vantarna gärna får stickas i någon av Åbo Akademis färgkombinationer. Dem hittar du här: https://web.abo.fi/e-mag/grafrek/

Mönstret består av räta maskor och passar den som behärskar stickning med två färger. Till mönstret hör också en stickbeskrivning med klara instruktioner och praktiska tips som kan underlätta vid stickningen. Ladda ner mönstret via länken nedan!

Ladda ner mönstret här: ÅA-vantar

Mera information: