Studentrestaurangen Galilei på Universitetsbacken blir 5G-café

Unicas studentrestaurang Galilei i Agora och Åbo Handelslags Coffee House Wiklund är världens första 5G-caféer. Galileis kunder kan använda 5G-nätet från 21.5.2019 och i Coffee House togs nätet i bruk i mitten av april.

Galileis kunder kommer in på Elisas 5G-nät med wifi-uppkoppling. De nya 5G-caféerna är del av ett treårigt partnerskapsprojekt mellan Elisa och Åbo stad, vars mål är att stärka Åbos position som intelligent stad genom användning av 5G.

Rapporten Tech Trends, som ges ut av amerikanska The Future Today Institute, placerade Åbo på sjunde plats i sin ranking av världens 100 mest intelligenta städer. Placeringen är den bästa av Finlands städer.

– En av de viktigaste orsakerna till Åbos framgång är en avancerad användning av den mobila teknologin. Den här flyttas igen upp en nivå tack vare det 5G-nät som Elisa byggt. Samarbetet förser, bland de första i världen, Åboborna med nya tjänster och praktiska tillämpningar, säger Åbo stads strategi- och utvecklingsdirektör Jussi Vira.