Sibeliusmuseum inleder våren med ny utställning och nya planer för verksamheten

Sibeliusmuseum inleder våren med en ny utställning och nya verksamhetsplaner. Från att ha administrativt varit en enhet vid Åbo Akademi är Finlands mångsidigaste musikmuseum nu en del av Stiftelsen för Åbo Akademi. Tillsammans med konstnärshemmet Casa Haartman i Nådendal och Ett Hem på Biskopsgatan bildar de tre museerna en museal helhet med en ny, gemensam strategi. Bland annat ska museernas koncept ses över både gällande innehåll, profilering och servicenivå.

– För Sibeliusmuseums del innebär det att vi vill stärka museets profil som ett aktivt musikmuseum, där man kan höra och uppleva musik i olika former. Vi vill att fler Åbobor ska ta museet till sig och vi tror att museet och platsen har en stor potential, säger intendent Ulrika Grägg som ansvarar för den museala helheten vid Stiftelsen för Åbo Akademi.

Som en del av utvecklingsarbetet kommer man att paketera kultur- och serviceutbudet på Biskopsgatan bättre för besökare.

– Biskopsgatan i Åbo är ett av stadens intressantaste stråk och kan locka besökare både nationellt och internationellt, säger Ulrika Grägg.

Specialutställning uppmärksammar Otto Andersson

Det har i år gått 140 år sedan musikforskaren, professorn Otto Andersson föddes. Sibeliusmuseum firar jubileet genom en specialutställning ”Otto A. 1879–1969”. Utställningen berättar historian om hur Otto Andersson, en skärgårdspojke från Vårdö, blir en av Finlands mest centrala musikforskare. För Åboborna var Otto Andersson en välbekant syn under flera årtionden, bland annat som professor och rektor vid Åbo Akademi. Den nyfikna forskarens instrument- och arkivsamlingar lade grunden för nuvarande Sibeliusmuseum. Utställningen Otto A. pågår till 5.1.2020.

Flamenco, tango och samarbete med Åbofilharmonikerna

Sibeliusmuseums onsdagsserie startar igen i början av februari. Serien bjuder på 13 konserter under våren: första konserten är en tangoafton den 6.2 och serien avslutas i flamencons tecken i mitten av maj. Konsertprogrammet är varierande med inhemska musiker och gäster från Italien.

Förutom onsdagkonserterna bjuds det på fem veckoslutskonserter med bland annat folkmusik, jazz och kammarmusik på programmet. Museet samarbetar med Finlands Solistförening, Åbo Konstakademi, Åbo filharmoniska orkester, Suzuki-skolan och bildkonstskolan KONSTa. Ett nytt inslag i musikprogrammet är ”Musik i museet”, ett samarbete med Åbo konservatorium. Studerande vid konservatoriet uppträder med 45 minuters minikonserter varannan torsdag klockan 15. Den första konserten äger rum exceptionellt på en fredag, den 1 februari klockan 15.

Museiambassadörer sökes

För att utveckla den museala verksamheten efterlyser Stiftelsen för Åbo Akademi nu konst- och kulturintresserade museiambassadörer i alla åldrar.

– Vi vill att våra museer lever i sin tid med verksamhet som känns relevant. Vi vill bjuda in museibesökarna att vara med och utveckla vår verksamhet och därför söker vi frivilliga museiambassadörer som vill vara med oss när vi skapar ny, intressant och inspirerande verksamhet för framtiden, konstaterar Ulrika Grägg.

Vänner av konst, musik och museer kan anmäla sitt intresse på adressen www.stiftelsenabo.fi under februari månad.