Rektoratet flyttar till huvudbyggnaden

Rektoratet, ledningskansliet och universitetsservices direktörer flyttar gemensamt in i huvudbyggnaden vid Domkyrkotorget i Åbo. Flytten är en del av Åbo Akademis fastighetsarbete.

– Diskussionerna om byggnadens roll har visat att organisationens och allmänhetens åsikt i frågan är tydlig. Det finns ett stort symbolvärde i huvudbyggnadens placering, vars ståtliga fasad markerar början av campusområdet. Samtidigt ska vi komma ihåg att universitetets kärnverksamhet vet var den samlande ledningen finns och har tillgång till den. Adressen byts men tröskeln ska vara och förbli låg, säger rektor Mikael Lindfelt.

​​​​​​​Byggnaden ska först renoveras, ett projekt som beräknas vara klart vid årsskiftet. Renoveringen i sin tur innebär att de som i skrivande stund arbetar där måste flytta ut innan midsommar. De som berörs får mer detaljerad information av sin chef inom denna vecka.