Aktuellt

Många studerande har blivit exponerade

Under veckan har flera fall av coronaexponering bland studerande bekräftats i Åbo. Smittkedjorna verkar än så länge vara koncentrerade till vissa platser.

Vi vill påminna alla, oavsett studieort, om att det nu är viktigt att minimera alla kontakter, att använda ansiktsmasker och att tänka på att det ännu gäller att försöka förhindra ytterligare smittor.

Vi kommer ännu att sammanställa information om bland annat samtalsstöd och andra tjänster på sidan: https://www.abo.fi/covid19

Studenthälsan, studiepsykologerna, studentprästerna och Nyyti finns också tillgängliga.

Åbo stads smittskyddsmyndigheter har spårat smittokedjorna. Spårningsarbetet pågår ännu. Mängden smittor och exponeringar kommer sannolikt ännu att öka.

Smittor har bekräftats på följande platser:

• Studentbyn i Åbo, flera fall både på östra och västra sidan.
  • Åbo stads fastighet Retrodom i Luolavuori.
  • Stundentbystiftelsen i Åbos studenthem på Krööpilägatan i Kråkkärret.

Coronapositiva personer har också besökt följande ställen:

• Old Irish Bar 6.3.
  • Espresso House i Guldhuset, Hansa 7.3.
  • Educarium Campus Sport Gym 11.3.
  • Studentbyns bastu 11.3.
  • Turku International School 12.3.

Coronabussen finns på Inspektorsgatan 3 C i Studentbyn lö–sö 20–21.3 kl. 11–14. I bussen kan du ta ett coronatest utan avgift och utan remiss.

Du hittar Åbo Akademis anvisningar med anledning av coronaviruset på sidan: www.abo.fi/covid19