5.2.2025
Hur funkar det? Nytt material hjälper elever att förstå artificiell intelligens
Hur kan vi lära elever hur artificiell intelligens (AI) fungerar och hjälpa dem förstå hur algoritmerna styrs och vad som kan vara bra, och vad som kan vara problematiskt, med den här typen av teknik? I dag lanseras ett helt nytt läromaterial om AI-litteracitet för den grundläggande utbildningen.
För ett drygt år sedan startade forskare vid Åbo Akademi och Helsingfors Universitet Svenskfinlands första projekt kring AI-litteracitet. Under den tiden har materialet tagits fram i en samskapande process med lärare, lärarutbildare, elever och lärarstuderande. Projektgruppen har varit ute i finlandssvenska lågstadieskolor och testat materialet i klasser och därefter förbättrat det. I dag lanseras ett material bestående av tre lektioner om AI som är fritt för alla lärare att använda och modifiera så det passar den egna klassen.
– Barn möter AI i vardagen genom till exempel röststyrning, olika appar och bildgenerering. Vårt syfte är inte att lära dem använda specifika verktyg, utan att lära dem förstå hur tekniken fungerar. Materialet hjälper lärare att integrera AI-kännedom i undervisningen och ge eleverna en bättre beredskap att använda AI ansvarsfullt och kritiskt, säger Linda Mannila, biträdande professor vid Helsingfors universitet och initiativtagare till projektet Ailit.
I läroplanen faller AI under delområdet digital kompetens som integreras i andra läroämnen. Genom Ailits material har lärarna nu tillgång till konkreta undervisningsmodeller som utarbetats och testats i samarbete med finlandssvenska lärare och elever. Och gensvaret ute på fältet har varit gott.
– Eleverna som var med och samskapade lektionsplanerna gillade uppgifterna mycket. Materialet är åldersanpassat för årskurserna 3–6 och innehåller övningar för att till exempel träna en AI-modell, skilja äkta medieinnehåll från falskt och att reflektera kring AI. Dessutom ger det förståelse till exempel för hur Youtube rekommenderar innehåll, och utmaningar med bilder på sociala medier, säger Susanne Hägglund, koordinator för forskningsprojekt vid Experience Lab, Åbo Akademi.
Efterfrågan på ett sådant här material är stort ute bland lärarna som ibland kan uppleva att de inte har tillräcklig beredskap för att undervisa om AI. Därför utökas projektet nu till årskurserna 7– 9 för att möta efterfrågan.
– Den tekniska utvecklingen går snabbt framåt, både på gott och ont, och vi lärare har i uppgift att förbereda eleverna för framtiden. Uppgiften är utmanande och vi behöver få fortbildning och stöd. Då är det värdefullt att vi får tillgång till ett lättanvänt material som utvecklats av specialister med stöd i både forskning och praktisk erfarenhet. Det är precis den här typen av stöd och hjälp vi lärare behöver just nu, säger Anna Wulff på Vasa övningsskola, en av de lärare som dagligen ser behovet av AI-litteracitet i sitt arbete.
Ailit finansieras av Svenska kulturfonden. Du hittar materialet till lektionsplanerna här.
Mera information:
Linda Mannila, biträdande professor vid Helsingfors universitet
E-post: linda.mannila@helsinki.fi
Telefon: 050 345 9078
Susanne Hägglund, koordinator för forskningsprojekt vid Experience Lab, Åbo Akademi
E-post: susanne.hagglund@abo.fi
Telefon: 050 558 1188