
Aktuellt
För ett mer inkluderande samhälle måste vi börja hjälpa lärarna i klassrummet – Emmanuel Acquah arbetar för en jämlik pedagogik för alla
Alla elever ska ha rätt till samma material i skolan: pekplatta, läromedel och andra verktyg. Men verklig rättvisa i skolan handlar om mer än likvärdig utrustning. Det handlar om att försäkra sig om att varje elev också har kompetensen att använda materialet. Att skapa inkluderande och rättvis pedagogik för alla, oavsett bakgrund, är Emmanuel Acquahs forskningsfokus.
Egentligen skulle han inte alls bli pedagog, han skulle studera medicin vid en av de mera ansedda utbildningarna i Ghana. Och egentligen skulle hans doktorsavhandling flera år senare inte alls handla om inkluderande pedagogik, den skulle handla om mobbning. Men ibland är det som om ödet vill något annat, och just så var det för Emmanuel Acquah.
– Det var min professor som fick mig att inse att den egna erfarenheten är det jag ska bygga min forskning kring. Varför förstår lärarna inte mig och mitt sätt att lära, hur ska jag bete mig, varför händer saker i en viss ordning jag inte är van vid och hur kan man komma åt den stress som den här typen av känslor orsakar? Kulturella skillnader är enormt viktiga att förstå, och ta hänsyn till och ett område där det finns mycket jobb att göra inom det finländska utbildningssystemet, säger Acquah.

Den sista oktober 2025 installeras han som professor i pedagogik med fokus på minoritetsstudier vid Åbo Akademi. Hans arbete har under flera års tid fokuserat på olika sätt och på olika nivåer göra pedagogiken i Finland tillgänglig och inkluderande för elever med utländsk bakgrund.
Det handlar om sättet man lärt sig att lära sig.
– Synen på vad kunskap är skiljer sig mellan olika kulturer: är det att så noga som möjligt kunna återge vad läraren sa under föreläsningen, eller är det att komma på egna lösningar? Det att våra lärare inte rustas att se sådana skillnader bidrar till att glappet mellan infödda och invandrare i Finland kvarstår. Det handlar alltså inte om person eller intelligens, utan frågan är strukturell. Det handlar om sättet man lärt sig att lära sig.
Vikten av arbetet i klassrummet
I Acquahs arbetsrum i Academill är väggen fullklistrad med rosa post it-lappar. På en hylla står några prydnadsföremål. Acquah sitter vid sitt skrivbord, han gestikulerar då han pratar. Hans sätt att berätta genom exempel visar att han både har erfarenheten, och den akademiska expertisen, då han säger att lärarna är en extremt viktig pusselbit då man vill förbättra integrationen av invandrare i Finland.
– Lärarna är i en väldigt utmanande sits. I klassrummen kan det finnas studerande med extremt varierande utbildningsnivåer – från analfabeter till universitetsutbildade. Sådana skillnader gör undervisningen svår att differentiera.
Han förklarar att det i dag fortfarande saknas kurser om hur man lär sig bemöta elever med olika bakgrund i lärarutbildningarna. Följden blir att lärarna är oförberedda och får testa sig fram. Bland annat det här kunde han och hans kollegor visa i en studie från 2023 där de kartlade svårigheter som lärare i Svenskfinland möter då de undervisar vuxna studerande med utländsk bakgrund.
Läraren är i nyckelposition
– En av huvudfrågorna är: hur kan vi stötta lärarna? En del av problemen i dag beror på hur utbildningssystemet för integration är utformat, till exempel att det material som lärarna har ofta är svenskt, inte finlandssvenskt. Det gör att lärare tvingas hitta på och skapa eget material, de måste själva komma på sätt att förklara till exempel kulturreferenser. Dagens lärarutbildning förbereder inte lärarna för undervisning av heterogena, flerspråkiga grupper.
En annan brist i systemet är att nuvarande digitala resurser riktar sig främst till barn, och fungerar dåligt för vuxna inlärare. Acquah vänder skärmen på sin laptop och visar några bilder från ett spel. Vi ska återkomma till det strax.

– Myndigheterna har en bristande förståelse för verkligheten i klassrummen. Medan lärarna ser integration som en pedagogisk process, betraktar myndigheterna den som en administrativ procedur med standardiserade tidsplaner. Orealistiska förväntningar gör att landet i förlängningen kan gå miste om smarta, kompetenta människor.
Vill skapa en saknad teori
Enligt Acquah är det ett stort problem att invandrare i dag främst ses som kostnadsposter, inte som tillgångar. Många invandrare är till exempel engagerade inom frivilligverksamhet som idrott och föreningar och gör stora insatser för samhället på det planet.
– Det saknas en teori om det här. Jag vill ta fram en sådan, en som kan skapa en diskurs om sådant som inte lyfts fram i dag.
Integration handlar om att involvera individen i samhället och att förse individen med den kunskap och de färdigheter som krävs i samhället och arbetslivet, och att samtidigt ge dem stöd så att de kan bevara sin kultur och sitt språk. För det här behövs också rätt verktyg, till exempel sådana som det spel Acquah visade bilder på.
Han tar upp telefonen och slår en signal till en kollega.
– Är du i huset? Har du möjlighet att komma och visa spelet?
Spelet som kan hjälpa både lärare och elever
Under de senaste sex åren har Acquah tillsammans med kollegor vid Åbo Akademi och Yrkeshögskolan Novia arbetat med att utveckla spelet SPROK. Spelet kan spelas av elever i alla åldrar, men har barn i skolåldern som huvudmålgrupp. Spelet har också en lärarvy som gör det möjligt att följa elevernas framsteg.

I spelet ser man en yta, till exempel en bostad eller ett klassrum. Beroende på vilken nivå man spelar på kan det vara fråga om att till exempel namnge möbler eller att plocka saker på rätt plats. Allt enligt hur bra man behärskar språket.
Vad är det som skiljer det här spelet från andra redan tillgängliga språkspel?
– Eftersom det är enspråkigt kan spelaren lära sig ett nytt språk utan att använda något annat språk som hjälpmedel. Vi har tittat på hur vi lär oss och minns språk och byggt upp en kontextuell bakgrund med olika svårighetsnivåer. Det här spelet kan hjälpa både elever och lärare. Nu hoppas vi att spelet går vidare och utvecklas till en produkt som skolorna kan använda.

