Escape Velocity – experimentera med gravitation i Escape room-format

Som del av LUMA-veckorna 2023 ordnar Skolresurs distanshandledning för ett nytt Escape room med rymdtema. Som lärare leder du din klass genom tre olika experiment kopplade till gravitation med målet att bygga en första ”prototyp” av en rymdraket. Skolresurs erbjuder stöd och tips om ni kör fast, samt ser till att ni blir färdiga inom utsatt tid.

Livet på jorden börjar bli lite tråkigt och en grupp ingenjörer (din klass) har bestämt sig för att bygga en rymdraket och ta en sväng ut till den internationella rymdstationen och se vad som händer där. Det är ju knepigt att köpa en rymdraket så de har istället bestämt sig för att bygga en egen! Idag är det dags att göra de första experimenten och börja bygga en testmodell.

Målgrupp: Åk 5 – 9 (svårighetsgraden anpassas enligt stadie)

När: Distanshandledning ordnas fredagen den 10.2.23. Ni kan hoppa på när som helst under tiderna kl 9:00 – 11:00 och kl 12:00 – 15:00. Reservera ungefär en timme tid.

Förberedelser och deltagande:

1. Experimenten behandlar hur snabbt olika föremål faller och varför, samt hur man gör vetenskapliga undersökningar. Vi utgår ifrån iaktagelser i vardagen och simpla experiment, så eleverna behöver inga speciella förhandkunskaper för att delta, men för att kunna sätta det de lärt sig i ett kontext är det bra att behandla gravitation/tyngdkraft före eller efter evenemanget.
  2. I materialväg behöver ni några plastflaskor med samma volym och gärna så likadan form som möjligt. Bäst fungerar några halvliters limsaflaskor. Därtill använder vi diverse material ni antagligen har i klassen, såsom kopieringspapper, limstift, tejp, sax och dylikt. Ni kan anpassa experimenten enligt det material och behöver inte anskaffa material för det här ändamålet.
  3. Meddela gärna Christian (cahlang@abo.fi) på förhand om ni deltar, när ni deltar och vilken årskurs det är frågan om. Ni är välkomna med oavsett om ni har anmält er eller inte, men det hjälper oss förbereda om vi vet hur många som kommer.
  4. Ni kommer åt distanshandledningen fredagen den 10.2 kl 9-11 och 12-15 via Zoom bakom följande länk: https://aboakademi.zoom.us/j/62526686404