13.4.2018
Åbo Akademi

Enter ÅAU öppnar Åbo Akademis dörrar

Allmänheten välkomnas till Enter ÅAU i Åbo Akademis byggnader längs Biskopsgatan i Åbo lördagen den 21 april 2018. Under dagen ordnas öppet hus och ett mångsidigt program med låga trösklar.

Många har gått förbi, men långt ifrån alla har varit inne i Åbo Akademis byggnader längs Biskopsgatan i Åbo – ett populärt område för flanörer under helgerna. Under evenemanget Enter ÅAU erbjuds ett ypperligt tillfälle att bekanta sig med hur byggnaderna ser ut och vilket slags verksamhet som försiggår på insidan.

Evenemanget ordnas som en del av Åbo Akademis 100-årsjubileum.

– Vi har ordnat ett mångsidigt program som borde kunna erbjuda något för var och en, oberoende av ålder och utbildning. Men den som bara vill titta in och stilla sin nyfikenhet utan att delta i något program är hjärtligt välkommen att göra det också, säger Johan Berg, koordinator för Åbo Akademis jubileumsår.

Domvillan, Theologicum, Boktornet, Sibeliusmuseum, Humanisticum, Axelia och Arken erbjuder arkitektur i många olika stilar och från många olika perioder.

– Till exempel valdes Arken i fjol till Åbos bästa byggnad i en publikomröstning, så det är en byggnad som kan vara värt ett besök bara av den anledningen. Men på vårt campus finns allt från de vackra äldre byggnaderna Theologicum, Domvillan och Humanisticum till det moderna Axelia, säger Berg.

Ett stenkast ifrån Biskopsgatan finns också Huvudbyggnaden vid Domkyrkotorget 3 och ASA-huset på Fänriksgatan 3. Dessa är också öppna. I ASA-huset kan man kl. 11–13 dessutom delta i seminariet ”Entreprenörskap och att skapa Slush”, som dras av entreprenör Peter Vesterbacka och studerande som medverkade i Slush Shanghai hösten 2016.

Andra plock ur programmet:
– Axelia, Biskopsgatan 8: Professor Cecilia Sahlgren ”Reflektioner kring biologisk design – hur tillverka ett organ” kl. 11.00. Teknologidirektör för Neste, Lars Peter Lindfors ”Framtidens bränslen” kl. 14.20.

– Arken, Fabriksgatan 2: Kolla din grundton vid logopedins kliniker eller bekanta dig med kulturvetarnas arkiv och metoder för materialinsamling. Historieforskare Stefan Norrgård ”Islossning i Aura å ur ett historiskt perspektiv” kl. 14.30.

– Åbo Akademis biblioteks boktorn, Domkyrkogatan 2–4: Presentation av Gadolins bibliotek som nyligen noterats i Unescos Världsminnesprogram, kl. 10.30 och 14.30. Konstguidningar kl. 11.15 och 13.15.

– Theologicum, Biskopsgatan 16: Doktorn svarar på frågor om teologi, till exempel Bibeln eller kristna lärofrågor, kl. 13.00. Guidningar i byggnaden kl. 11.00 och 14.00.

Specialprogram för barn ordnas vid Centret för livslångt lärande i Arken där man får se kemitrolleri och spela paff-gitarr, samt Barnens teknikdag i Axelia kl. 10.00 och kl. 13.00 (förhandsanmälan).

Programmet äger rum kl. 10–15, men vissa byggnader har avvikande öppethållningstider. För närmare information och ett komplett program, se www.abo.fi/enter.

Mera information:
Johan Berg