Kirjoita tähän hakemasi!

13.4.2018
Åbo Akademi

Enter ÅAU avaa Åbo Akademin ovet yleisölle

Lauantaina 21.4.2018 järjestetään Enter ÅAU -tapahtuma, jonka aikana pääsee tutustumaan Åbo Akademin tiloihin Turun kampuksella Piispankadulla. Päivän mittaan on tarjolla monipuolista ohjelmaa.

Piispankatu on turkulaisten suosima sunnuntaikävelyjen kohde. Väkeä ”flaneeraa” Åbo Akademin rakennusten ohitse, mutta harvempi on käynyt sisätiloissa. Enter ÅAU -tapahtuma tarjoaa erinomaisen tilaisuuden tutustua Åbo Akademin tiloihin ja nähdä, millaista toimintaa seinien sisällä on.

Enter ÅAU on yksi Åbo Akademin 100-vuotisjuhlavuoden tapahtumista.

– Päivän monipuolinen ohjelma tarjoaa jokaiselle jotakin ikään ja koulutukseen katsomatta. Voi myös vain piipahtaa sisätiloihin ilman osallistumista mihinkään ohjelmaan, kaikki ovat lämpimästi tervetulleita, kertoo Åbo Akademin juhlavuoden koordinaattori Johan Berg.

Domvillan, Theologicum, Kirjatorni, Sibelius-museo, Humanisticum, Axelia ja Arken edustavat erilaisia arkkitehtonisia tyylejä ja aikakausia.

– Arken valittiin viime vuonna yleisöäänestyksessä Turun seudun parhaaksi rakennukseksi, mikä antaa jo sinänsä hyvän syyn tulla tutustumaan tähän rakennukseen. Kampuksellamme on vanhoja kauniita rakennuksia kuten Theologicum, Domvillan ja Humanisticum sekä niiden vastapainona modernia arkkitehtuuria kuten Axelia, toteaa Berg.

Kivenheiton päässä Piispankadulta on Åbo Akademin päärakennus (Tuomiokirkontori 3) ja ASA-talo (Vänrikinkatu 3), jotka ovat myös mukana avoimien ovien päivässä. ASA-talossa voi klo 11–13 osallistua seminaariin, jonka aiheena on yrittäjyys ja Slush-tapahtuman järjestäminen (”Entreprenörskap och att skapa Slush”, esityskieli ruotsi). Seminaarin vetää yrittäjä Peter Vesterbacka yhdessä syksyn 2016 Slush Shanghai -tapahtumaan osallistuneiden opiskelijoiden kanssa.

Poimintoja ohjelmasta:
– Axelia (Piispankatu 8): Kaupunginjohtaja Minna Arve ”Turun kaupunki ja positiivinen rakennemuutos” (esityskieli suomi) klo 10.20 ja professori Cecilia Sahlgren ”Reflektioner kring biologisk design – hur tillverka ett organ” (esityskieli ruotsi) klo 11.00.

– Arken (Tehtaankatu 2): Logopedian klinikalla voit selvittää, mikä on sinun oma perusäänesi, ja kulttuurintutkijat tutustuttavat sinut arkistoihinsa ja aineistonkeruumenetelmiinsä.

– Åbo Akademin kirjaston Kirjatorni (Tuomiokirkonkatu 2–4): Kirjansidoksia Gadolinin kirjastossa, konservaattori Mait Luik ja palvelujohtaja Eva Costiander-Huldén kertovat ja esittelevät näytteitä klo 12.30.

– Theologicum (Piispankatu 16): Tohtori vastaa kysymyksiin, jotka liittyvät teologiaan, esimerkiksi Raamattuun tai kristinoppiin, klo 13.00.

– Ett Hem-museo (Piispankatu 14):  Opastetut kierrokset klo 11.30, lapsille klo 13.00.

– Sibelius-museo (Piispankatu 17): Pikaopastuksia (15 min.) klo 11–13.

Erityisesti lapsille suunnattua ohjelmaa on Arkenissa Elinikäisen oppimisen keskuksessa (Centret för livslångt lärande, CLL), missä voi nähdä kemistien tekemiä taikatemppuja tai soittaa pahvikitaraa. Lisäksi Axeliassa on lasten tekniikkapäivän ohjelmaa klo 10.00 ja 13.00 (ennakkoilmoittautuminen).

Enter ÅAU -tapahtumassa on ohjelmaa klo 10–15, mutta joissakin rakennuksissa voi olla tästä poikkeavat aukioloajat. Tutustu ohjelmaan verkkosivuilla www.abo.fi/enter.

Lisätietoja:
Johan Berg