Pressmeddelande

Åbo Akademi ställer in UniYH-dagen på grund av coronaviruset

På grund av den rådande situationen kring coronaviruset har krisledningsgruppen vid Åbo Akademi fattat beslut att inhibera UniYH-dagen som skulle ha gått av stapeln fredagen den 13 mars 2020.

UniYH-dagen är ett årligen återkommande evenemang som riktar sig till andra årets studerande i gymnasier och yrkesskolor i hela Svenskfinland. De besöker Åbo för att bekanta sig med utbildningarna vid Åbo Akademi och Yrkeshögskolan Novia. I år hade närmare 750 studerande från andra stadiet anmält sig. Också Novia ställer in sitt program.

Beslutet berör inte evenemanget Kakkosten päivä som ordnas samtidigt av de finskspråkiga högskolorna i Åbo.

– Vi beklagar situationen. UniYH-dagen har varit omtyckt av besökarna, och det är också ett viktigt studentrekryteringsevenemang för Åbo Akademi. Vi gör det här som en försiktighetsåtgärd för att förebygga smittspridning bland våra besökare, säger vicerektor Stefan Willför som är ordförande för krisledningsgruppen.

– Det handlar om så pass många unga som vistas på ett begränsat område att vi vill vara extra försiktiga.

Åbo Akademi har en beredskap för coronaviruset som bygger på nationella bestämmelser och rekommendationer. I första hand ges dessa av Institutet för hälsa och välfärd (THL), social- och hälsovårdsministeriet och utrikesministeriet.

Mera information:

Thurid Eriksson, kommunikationschef