Åbo Akademi inleder läsåret med inskription online 2020

Inskription och Street festival ordnas den 3 september 2020. Båda tillställningarna är tillgängliga för allmänheten.

På grund av coronaviruset undviker Åbo Akademi folksamlingar och läsåret invigs följaktligen online. Inskriptionen äger rum torsdagen den 3 september 2020, kl. 13.15–ca 13.45. På programmet står ett öppningstal av rektor Moira von Wright, Åbo Akademis Studentkårs hälsning av ordförande Matias Martelin och tillkännagivande av mottagarna av Elvings legat.

Inskriptionen är tillgänglig för allmänheten på adressen: www.abo.fi/inskription. Ingen anmälan eller registrering behövs.

Senare samma dag sänds den redan traditionella öppningsfesten för Åbo Akademis personal och studerande, Street festival, också den i år online och tillgänglig för allmänheten. Programmet pågår kl. 18.30–ca 20.10 och sänds live från Logomo i Åbo.

Under kvällens gång får tittarna ta del av ett mångsidigt program, med bland annat intervjuer och diskussioner, livemusik av Bubbeli & The Runeberg Orchestra och inblickar i Åbo Akademis forskningsprofiler. Dessutom kan man delta i ett spel där man har chans att vinna fina priser. Festivalen leds av värdarna Märta Westerlund och Simon Karlsson, programledare vid Yle X3M och alumner från Åbo Akademi.

Street festivalen går att följa på adressen: https://events.icareus.com/fi/web/bright/player/event/custom?eventId=64820184. Ingen anmälan eller registrering behövs.