ÅA och Novia väntar rekordmånga besökare till studieevenemanget UniYH i Åbo

– UniYH har aldrig tidigare varit så här stort. Vi väntar oss hela 1 500 besökare från gymnasier och yrkesutbildningar i hela Svenskfinland, det är nytt rekord, berättar kommunikationschef Jenny Svartsjö vid Novia.

Under UniYH-dagen den 8 mars 2024 kan studerande på andra stadiet besöka Åbo Akademis och Yrkeshögskolan Novias campus i Åbo för att bekanta sig med högskolornas utbildningar. På det späckade programmet finns presentationer, demonstrationer, inspirationsföreläsningar, workshopar, rundvandringar och lunch.

UniYH är ett av Åbo Akademis och Novias viktigaste studentrekryteringsevenemang och har varit mycket omtyckt av besökarna.

– Jag tror att det är viktigt för de unga att få träffa studerande, lärare och forskare som brinner för sitt ämne, och få uppleva den unika stämningen på campus. Samtidigt tycker vi från arrangörshåll att det är jättespännande med så här många besökare. Vi ser fram emot att träffa er, ni är varmt välkomna! säger Gurli-Maria Gardberg, områdeschef för utbildningsservice, Åbo Akademi.

Läs mera om programmet här: uniyh.fi

Kontakt och ytterligare information:

Jenny Svartsjö, kommunikationschef, Yrkeshögskolan Novia, tfn 050 561 7803
Gurli-Maria Gardberg, områdeschef för utbildningsservice, Åbo Akademi, tfn 046 921 5965, gurli-maria.gardberg@abo.fi