Sökmaskinen är ÅA-webbens hjärta. Allt vårt innehåll ligger på endast några tangenttryckningars avstånd. Då du skrivit de första bokstäverna av ditt sökord börjar sökmotorn presentera förslag, som dessutom indelas i olika kategorier. Ju mer du skriver, desto noggrannare blir sökträffarna.

Genvägar

En vacker, lackad roddbåt i trä i en hall.

Nordiska klinkbåtsentusiaster på lyckad konferens i Kotka och Lovisa

Den som till äventyrs trodde att intresset för träbåtar och träbåtsbygge i Norden är på väg att dö ut fick tänka om då ungefär 140 deltagare från alla nordiska länder, inklusive Färöarna och Åland, den 4–6 september 2025 samlades till nordisk klinkbåtskonferens i Kotka och Lovisa.

Ungefär 120 anmälda, plus några tiotal lokala entusiaster, följde intresserat med det intensiva och högklassiga programmet på den nordiska klinkbåtskonferensen. Första dagen med ett späckat program i sjöfartsmuseet Wellamo i Kotka och andra dagen med ett lika digert program i Kuggom traditionscentrum, en av de sista i vårt land att fortfarande ge utbildning i träbåtsbygge. Konferensen avslutades med segling ute i Lovisa- och Borgåvattnen, i ett fantastiskt fint sensommarväder.

På Kuggom rådde nära nog festyra då folk samlades i den proppfulla festsalen och bidrog med välbehövlig energi i den före detta folkhögskolan. Man hade lagt ut 140 stolar, men de räckte inte till. Mellan föreläsningar och workshops beundrade deltagarna båtar och diskussionerna var intensiva under kaffe- och lunchpauser. 

Leena Marsio.
Träbåtar är en levande tradition. Leena Marsio från Museiverket arbetar för att kunnandet hålls vid liv.

Huvudarrangör för konferensen var Museiverket, vars koordinator för det immateriella kulturarvet, Leena Marsio, suveränt höll i trådarna. Hon är specialsakkunnig med ansvar för Unescos konvention för immateriella kulturarv.

– Det här är en fantastisk plats för vår konferens. Här finns långa träbåtstraditioner och aktuell kunskap, för att inte tala om att vi här kan se många olika slags klinkbyggda träbåtar, säger Marsio.

I nya båthallen pågick arbete med båtar, nya såväl som gamla. En oerhört vacker liten roddbåt väckte både beundran och habegär. I gamla båthallen avlöste föreläsningarna varandra.

– Finland har en stark roll internationellt när det gäller träbåtar. Självklart är det viktigt att nordiska klinkbåtstraditioner finns med på Unescos lista över immateriella världsarv, konstaterar Marsio. Träbåtar är en del av hållbar utveckling.

Hon säger också att det är viktigt att verksamheten i Kuggom finns kvar och att den utvecklas vidare inom ramen för Traditionscentrum Kuggom. Hon lyfter speciellt fram betydelsen av det nordiska samarbetet.

– Det är viktigt att träffas, och under den här konferensen utväxlas en mängd kunskap och idéer.

Det var minsann inte svårt att se och uppleva – glädjen och entusiasmen bland de många deltagarna var påtaglig. Snart sagt alla tänkbara genrer var representerade: konstruktörer, båtbyggare, snickare, lärare, olika yrken inom museibranschen, för att nu nämna några. Glädjande många var också unga, och av bägge könen.

Folk sitter samlade på träbåtar i en hall.
Båtar i olika storlekar och för olika bruk kunde granskas under konferensen. Nivån på hantverket väckte beundran under nordiska klinkbåtskonferensen. Båtbyggaren Jonatan Reuter (i röd mössa) berättar om hantverket.

En av de nordiska parter som var välrepresenterad var Roskilde vikingabåtsmuseum. Museet förvaltar och presenterar tusen år gamla traditioner och har en bred verksamhet. För att väcka intresse bland barn och unga börjar de med nutiden.

– När vi ordnar evenemang för barn och unga får de först vara med och ro eller segla. På det sättet kan de förstå hur det gick till när alla båtar var av trä och drevs med antingen åror eller segel, förklarar Vibeke Bischoff från museet. I undervisningen använder vi moderna båtar.

Praktik ingick som en viktig del av konferensen. Sista konferensdagen hade deltagarna möjlighet att antingen se på seglingar i traditionell stil eller själva segla, antingen i mindre allmogebåtar eller på större segelfartyg. Det gick att följa med allmogebåtstävlingen Öskaret utanför Skeppsbron i Lovisa. Ja, det fanns rentav deltagare som raskt hoppade i en av båtarna och för att delta i racet. Seglatserna på större fartyg skedde antingen med paketjakten Österstjernan från Skeppsbron i Lovisa eller jakten m/aux Alexandra från Vålax i Borgå. 

En av dem som följde med konferensen var Thomas Rosenberg, sedan länge engagerad i försöken att bevara verksamheten på Kuggom. Han var imponerad över både mängden deltagare, den höga nivån på programmet och entusiasmen.

– Det har ju länge sett dystert ut, inte bara hos oss utan också på andra håll i Norden. Jag fick till exempel nu höra att all utbildning i träbåtsbygge på Island har lagts ner, vilket är ganska svårt att förstå. Men dessa dagar gav definitivt nytt hopp. Och fortsättning följer, man beslöt att hålla nästa konferens om två år i Stockholm. Med den effektiva och energiska draghjälp vi har från Museiverket kan man känna sig ganska trygg inför framtiden.

Den klinkbyggda träbåten är en särskild nordisk båttyp, som har byggts även i Finland under tvåtusen år. De nordiska klinkbåtstraditionerna upptogs på Unescos lista över immateriella kulturarv i december 2021.  

Nina Björkman-Nystén.
Foto: Jari Flinck

Artikelförfattaren Nina Björkman-Nystén är frilansjournalist och verksam inom kulturfältet, född och uppvuxen i Pernå där hon är bosatt, med utsikt över Pernåviken. Pernå är numera en del av Lovisa.

Artikeln är publicerad i Tidskriften Skärgård 4/2025. Klicka här för att komma tillbaka till Tidskriften Skärgårds artiklar!