
Aktuellt
Minus minus blir plus – men varför?
Skolresurs resursperson och årets lärare i matematiska ämnen 2024 Nina Aspegrén skriver om inspirationen hon fick från Matematikbiennalen och ger materialtips.
Nu är det dags att anmäla sig till vårens Matematikbiennal! För två år sedan fick jag med mig från biennalen inspiration till att introducera beräkningar med negativa tal så här:
1. Vi tittar tillsammans på första delen av presentationen – addition.
(Här förklarar jag överenskommelserna.)
2. Varje elev får ett uppgiftspapper (övningspapper 1 med addition av kuber) och en uppsättning med röda och blåa kuber. Eleverna gör uppgifterna ensamma i egen takt. Förklaring till hur övningspappret ska fyllas i. Det är viktigt att de verkligen gör uppgifterna med kuberna för att konkretisera, visualisera vad beräkningarna innebär. Dessutom tror jag att det är lättare att minnas om händerna också “utför” beräkningarna.
3. Efter att eleverna gjort klart pappret går vi igenom det. Här förklarar jag hur vi gjorde det. Sedan gjorde de uppgifter i boken som tränar addition av negativa tal.
Nu borde eleverna ha koll på +(+ ) = + och +(- ) = –
4. Sedan tittade vi tillsammans på andra halvan av presentationen – subtraktion.
5. Varje elev får ett uppgiftspapper (övningspapper 2 med subtraktion av kuber) och en uppsättning med röda och blåa kuber. Eleverna gör uppgifterna ensamma i egen takt. Förklaring till hur övningspappret ska fyllas i.
6. Efter att eleverna gjort klart pappret går vi igenom det. Här förklarar jag hur vi gjorde det. Sedan gjorde de uppgifter i boken som tränar subtraktion av negativa tal.
Nu borde eleverna ha koll på -(+ ) = – och -(- ) = +
Då eleverna har gjort detta i samband med beräkningar med heltal så kan jag utnyttja detta då vi tar upp ekvationer. De praktiska ekvationsuppgifterna blir betydligt rikare då jag kan ha blåa kuber som negativa tal.
Om du vill veta mer än vad jag förklarar här nedan så rekommenderar jag att du går på workshoppen. Denna biennal är rubriken “Lika tecken plus, olika minus – och så frågar någon varför?” och workshoppen hålls av Alexandra Andersson och Petra Gustafsson från Helsingborg.

Nina upprätthåller bloggen ”Räkna med mig”. Hon tycker om att försöka komma på laborativt material samt hur man kan variera undervisningen med olika spel och praktiska övningar. Hon har också ett nyskapat Instagramkonto, där tanken är att inspirera och lyfta fram material från bloggen. Samtidigt erbjuds följarna en liten inblick i vad som sker i ett matematikklassrum under en skoldag. Kontot hittas här.

