Sökmaskinen är ÅA-webbens hjärta. Allt vårt innehåll ligger på endast några tangenttryckningars avstånd. Då du skrivit de första bokstäverna av ditt sökord börjar sökmotorn presentera förslag, som dessutom indelas i olika kategorier. Ju mer du skriver, desto noggrannare blir sökträffarna.

Genvägar

CompColl

CompColl

 

I fortbildningen CompColl får du som deltagare bekanta dig med olika verktyg och material som utvecklar elevernas kompetenser för att bli aktörer för förändring dvs minska ojämlikheter och orättvisor i världen, främja fred och rättvisa och lösa klimatkrisen både individuellt och kollektivt.

De genomgående uppgifterna och frågeställningarna som du kommer att få fokusera på är: Hur tas hållbarhet upp i grundskolans läroplan och på vilket sätt kan vi få in hållbarhetstänk i den lokala läroplanen?

Innehållsmässigt ligger förankringen i EU:s referensram för hållbarhetskompetenser, GreenComp. Den ger en gemensam kunskapsgrund för elever, vägledning till utbildare och främjar en gemensam definition av vad hållbarhet som kompetens innebär.

Banner med texten "Nu är det dags att sprida hopp".

 

Målgrupp:

Skolledare och lärare inom grundläggande utbildning och andra stadiet

Innehåll och moduler:

Inledande föreläsning (18.9.2024, kl. 13-–16)

Kan vi stöda jämlikhet och rättvisa för nuvarande och kommande generationer genom att dra lärdom av tidigare generationer i syfte att främja hållbarhet?

  • Lokalt och globalt hållbarhetstänk, vilka skillnader och likheter finns det?
  • Hur uppnå jämlikhet och rättvisa för kommande generationer?

Efter inledningen följer följande fyra moduler som är baserade på GreenComps fyra kompetensområden. Deltagarna avlägger alla fyra modulerna.

Den inledande föreläsningen leds av:
Ann-Catherine Henriksson, sakkunnig
Mia Skog, utbildningsplanerare

 

Comp 1:  Hållbarhetskraft – det jag gör har effekt (23.10.2024, kl. 13–16) Innehållet består av en inspirationsföreläsning, övningar och diskussioner från ett individuellt, samhälleligt och mer globalt perspektiv kring de tre kompetenserna: värdesätta hållbarhet; stödja rättvisa; främja naturen.

Comp 1 leds av:

Porträttbild på Jonas Stier, Ann-Christin Furu och Helene Blässar
Ann-Christin Furu, docent i småbarnspedagogik, inriktning på hållbarhetsfrågor
Mia Skog, utbildningsplanerare
Medverkande i podd 1:
Eva Åstrand.
Eva Åstrand, utbildningsplanerare
Marika Hagnäs, ämneslärare, Ådalens skola och Kronoby gymnasium
Porträttbild på Jonas Stier, Ann-Christin Furu och Helene Blässar
Ann-Christin Furu, docent i småbarnspedagogik, inriktning på hållbarhetsfrågor
Annika Björklund, tf. rektor vid Sursik skola
Comp 2: Hållbarhetslandskapet en resa genom komplexitet (13.11.2024, kl. 13–16)

Comp 2 presenterar hållbarhet från ett individuellt, samhälleligt och mer globalt perspektiv kring de tre kompetenserna: systemtänkande; kritiskt tänkande; problemformulering.

  • Hur utvärdera, fatta beslut och vidta åtgärder?
  • Kritiskt tänkande med personlig, social och kulturell bakgrund
  • Problemlösningsprocesser i nutid och framtid

Comp 2 leds av:

Sebastian Nordström, PeM, Digital utvecklare i RMIT University Melbourne Australien
Mia Skog, utbildningsplanerare, moderator i podd 2
Medverkande i podd 2:
Jens Berg, journalist
Maria Ehrnström-Fuenthes, bitr. prof., forskare (Hanken)

 

Comp 3:  Framtidskompetens – Är näringslivet redo att möta idéerna från framtidens arbetskraft? (03.02.2025, kl. 14–16)

Det centrala innehållet består av hållbarhet från ett individuellt, samhälleligt och mer globalt perspektiv kring de tre kompetenserna: framtidskompetens, anpassningsförmåga och utforskande tänkande.

  • Visualisera alternativa framtidsscenarios
  • Fantasi och kreativitet viktiga för utvecklingen av den beteendemässiga anpassningsförmågan
  • Förstå vilka systemförändringar man behöver påverka och omforma för att uppnå önskvärd framtid

Comp 3 leds av:

Heidi Enbacka, projektchef vid Framtidslabbet, Barn och ungdomsstiftelsen
Camilla Stenbäck, utbildningsplanerare
Medverkande i podd 3:
Ida Smedlund, management systems engineer, Mirka
Fredrik Hanstén, projektchef Dynamo Närpes
Pia Holkkola-Löf, projektledare på Concordia

 

Comp 4: Hur agerar vi för hållbarhet?

Det centrala innehållet består av hållbarhet från ett individuellt, samhälleligt och mer globalt perspektiv kring de tre kompetenserna: politisk handlingsförmåga; kollektivt handlande och individuell initiativförmåga.

  • Uppmuntra deltagarna att gå från tanke till handling, både individuellt och kollektivt.
  • Ansvarstagande och hurdana åtgärder som måste tas för att få en förändring

Comp 4 leds av:

Mia Skog, utbildningsplanerare
Pia Polsa, bitr. professor, Hanken
Medverkande i podd 4:
Camilla Sederholm, verksamhetsledare för Natur och Miljö
Agnes Kvarnström, ordf. för Ungdomsfullmäktige i Raseborg
Dekorativ banner med Compcolls logo.

Arbetssätt:

Individuellt och tillsammans reflekterar deltagarna över sina hållbarhetsvärderingar bl.a. genom att föra en hållbarhetsloggbok. Med hjälp av olika reflektionsuppgifter behandlas hållbarhetskompetenserna både inom egna professionsområden, men också ämnesövergripande. Allt material bearbetas och sammanställs på en tillgänglig lärplattform.


Tidpunkt:

Start 18.9.2024


Ort:

Fortbildningen genomförs som distansstudier


Avgift:

Fortbildningen finansieras av Utbildningsstyrelsen och är därför avgiftsfri för deltagarna. Observera att Utbildningsstyrelsens fortbildningsfinansiering inte omfattar Åland.