Lärdomar från temanätverket SALT – Hur främja barn och ungas hembygdskänsla i skärgård och på landsbygd?

Vad lärde vi oss av temanätverket SALT – Skärgård och landsbygd i samverkan? Välkommen på ett webbinarium där vi får diskutera erfarenheter av och slutsatser kring frågan hur barns och ungas hembygdskänsla i skärgård och landsbygd kan främjas.

Vi träffas (på distans) torsdag 30.5, kl. 10.00–11.30.

Moderator är Ann-Sofi Backgren, nätverkskoordinator och SALT-projektmedarbetare.

Vad är projektet SALT? Cecilia Lundberg, Skärgårdsinstitutet vid Åbo Akademi.

Kenneth Nordberg forskardoktor vid Åbo Akademi och SALT-projektmedarbetare presenterar policy-rekommendationer utgående från erfarenheter i de fem pilotkommunerna i SALT.

Kommentar av Antonia Husberg, landsbygdspolitiska rådets generalsekreterare och Laura Latvakoski, sakkunnig vid Jord- och skogsbruksministeriet/SANK.

Diskussion.

Webbinariet simultantolkas svenska/finska. Ingen anmälan krävs. Varmt välkommen med!

Vi träffas på Zoom: https://aboakademi.zoom.us/j/63139416285?pwd=L25zeTNpWSt4T1NFNTJNMWx5cFhZQT09. Meeting ID: 631 3941 6285 / Passcode: 696730

Temanätverket SALT (Skärgård och landsbygd i samverkan – Saaristo ja maaseutu yhteistyössä) finansieras av Landsbygdspolitiska rådet (MANE), Skärgårdsdelegationen (SANK) och Svenska kulturfonden.

Projektperioden är 1.4.2022–30.6.2024, projektet leds vid Åbo Akademis skärgårdsinstitut i samarbete med Skärgårdshavets Unesco biosfärområde. Syftet har varit att främja barn och ungas hembygdsidentitet, välbefinnande och delaktighet i skärgården och på landsbygden genom hembygdsfostran.

Mera om nätverksprojektet SALT.