Sökmaskinen är ÅA-webbens hjärta. Allt vårt innehåll ligger på endast några tangenttryckningars avstånd. Då du skrivit de första bokstäverna av ditt sökord börjar sökmotorn presentera förslag, som dessutom indelas i olika kategorier. Ju mer du skriver, desto noggrannare blir sökträffarna.

Genvägar

Embodied Language Learning through the Arts

Tid

1.1.2021 – 31.12.2024

Projektägare

Konstuniversitetet i Helsingfors

Finansiär

  • KONE-stiftelsen (Konstuniversitetet)
  • Svensk-Österbottniska samfundet (Åbo Akademi)
  • Harry Schaumans stiftelse (Åbo Akademi)

Forskningsprojektet Embodied Language Learning through the Arts (ELLA) undersöker hur språk, konstnärlig aktivitet och kroppsligt lärande kan sammanflätas och hur kroppsligt språklärande genom konst kan bidra till meningsfull förändring i pedagogiska praktiker. Projektet leds av professor Eeva Anttila vid Konstuniversitet i Helsingfors och projektgruppen består av forskare och konstnärer vid Konstuniversitetet, Åbo Akademi, Åbo universitet, Jyväskylä universitet och Tammerfors universitet, samt internationella samarbetspartners vid Köpenhamns Universitet och Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet.

ELLA-projektet inkluderar tre delprojekt: Early ELLA, Culturally diverse ELLA och Multiprofessional ELLA. Forskare vid Åbo Akademi är involverade i delprojekten Early ELLA och Multiprofessional ELLA. Early ELLA bedrivs i nära samarbete med lärare och konstnärer för att utveckla och undersöka kroppsligt lärande genom konst i den tidiga språk-, läs- och skrivundervisningen. Forskningsintresset riktas mot hur dans kan främja barns tidiga språk-, läs- och skrivutveckling samt hur konst kan producera förändringar i hur språk-, läs- och skrivundervisningen förstås och genomförs. Forskningen bedrivs även i samarbete med Regionala danscentret i Österbotten. Delprojektet Multiprofessional ELLA syftar vidare till att främja mångprofessionellt samarbete mellan forskare, lärare, lärarutbildare och konstnärer. Forskningsintresset riktas mot dels kroppsligt språklärande genom konst i lärarutbildningen vid Åbo Akademi, dels utveckling av didaktiska angreppssätt med konstnärliga ingångar i kombination med svenska som andraspråk på gymnasienivå.

 

Kontakta oss