Vetenskapsdagarna lockade närmare tvåtusen besökare

Vetenskapsdagarna och Forskarnatten i Åbo samlade närmare 2000 besökare. Evenemangen ordnades under fredag och lördag 27–28.9.

Flest besökare lockade lördagens Vetenskapsdagar i besöks- och innovationscentret Joki. Där kunde besökarna bland annat träffa en talande humanoidrobot, beundra glödande alger, studera arkeologiska fynd och se svävande supraledande tåg. I programmet ingick också föreläsningar om till exempel insekternas otroliga miniatyrvärld, om hjärnan och om rymden.

Tuomo Suntola, mottagare av det stora Millenniumpriset i teknologi 2018, föreläste om hur vetenskap och teknik är till för människan

– Det var särskilt roligt att se att aktivitetspunkterna var så populära och att så många barn var ivriga på att kika i mikroskopen och testa olika vetenskapliga experiment. Det var också roligt att se hur entusiastiskt våra forskare och sakkunniga engagerade sig och bidrog till att skapa ett lyckat evenemang, säger Thurid Eriksson, kommunikationschef vid Åbo Akademi.

Vetenskapsdagarna innefattade också flera skolbesök. Hundratals elever från olika Åboskolor besökte under fredagen universiteten, och föreläsare från universiteten hälsade också på i skolorna. Under fredagen ordnades också den stämningsfulla Forskarnatten i Åbo domkyrka – i år med temat känslor och musik.

Det här var fjärde gången Vetenskapsdagarna ordnades i Åbo.

Fysiklektor Johan Lindén blåser på en ångande ballong.

Johan Lindén
Fysiklektor Johan Lindén höll fysikshow för 100 elever från S:t Olofsskolan. Foto: Pamela Friström/ÅA
Två barn som testar ett labroatorium.
Vid kemisternas aktivitetspunkt fick barnen barnen pipettera och undersöka pH-förändringar i olika ämnen. Foto: Hanna Oksanen /TY
Experiment med lågtemperaturfysik.
Fysikens aktivitetspunkt: Demonstration i lågtemperaturfysik. Foto: Hanna Oksanen/TY
Forskare i Åbo domkyrka.