Vetenskaps- och konstevenemanget Aboagora tar ny form i augusti

Evenemanget Aboagora, som förenar vetenskaper och konstformer, gör i år ett djupdyk i vattnets värld. Aboagora ordnas både på Sibeliusmuseum och online den 19–21 augusti 2020. Anmälan till evenemanget öppnar den 15 juni.

I år går symposiet av stapeln för tionde gången och blir på grund av coronapandemin en hybrid av distans- och fysiskt evenemang. Symposiet ordnas på Sibeliusmuseum den 19–21 augusti 2020, men en del av programmet på muséet förverkligas virtuellt.

– Hela evenemanget live-streamas och bandas in, vilket gör det möjligt att följa med programmet till exempel ute på båtbryggan, omgiven av vattnets kluckande, säger Liisa Lalu, projektforskare vid Åbo universitet.

Från land till havets rand

I år fortsätter Aboagoras fem år långa tematiska helhet The Five Rings, vars utgångspunkt ligger i den japanska filosofen Miyamoto Musashis (宮本 武蔵, n. 1584–1645) tankevärld. Hans verk The Book of Five Rings (”Go Rin no Sho”, 1645), som handlar om livsfilosofi och kenjutsu, är uppdelad i fem böcker. I var och en av dem granskas ett av stridens och livets element: jord, vatten, eld, luft och tomrum.

– Målet med konferensserien är att genom de fem elementen väcka nya tankar om vetenskap och konst, säger Kimi Kärki, medlem i organisationskommittén för Aboagora, musiker samt forskare i populärkultur vid Åbo universitet.

År 2020 skiftar Aboagoras tematiska helhet från jordelementet till det strömmande vattnet. Under symposiet dyker deltagarna ner i undervattensvärlden för att bekanta sig med livet där, undersöka gränserna mellan land och vatten, samt begrunda vattnets väsen och olika föreställningar om detta.

Keynote-föreläsare från världens olika hörn, verkstäder och musik

Aboagora är uppbyggt av så kallade keynote-föreläsningar, verkstäder och konstnärliga inslag. Årets första föreläsare eller ”agorist” är professor Janet M. Davis (University of Texas), som undersöker så kallad ”sharkmania”, det vill säga relationen mellan människan och hajen. Näst i tur är regissören och manusförfattaren Marko Röhr, som under sin agoraföreläsning tar med sig publiken på en visuell resa till Ishavet.

Symposiets sista dag presenterar agoristen Carola Hein, professor i arkitektur- och stadsplaneringshistoria (TU Delft), tillsammans med arkitekten och forskaren Negar Sanaan Bensi (TU Delft) samt stadsplaneraren Jens Jorritsma, hur vattnet främjat, upprätthållit och förändrat människosamhället under historiens gång. Symposiet kulminerar i den israeliska Booker-belönade författaren och fredsaktivisten David Grossmans diskussion med översättaren och religionsvetaren Natalie Lantz (Uppsala universitet), om Grossmans bok Med mig leker livet (אתי החיים משחק הרבה).

I verkstäderna får publiken bekanta sig närmare med Aura å och Östersjön, samt ta del av arkeobiologiska, historiska och konstnärliga forskningsperspektiv på ön Själö i skärgårdshavet. Manusförfattaren och dramaturgen Lynda Radleys verk The Art of Swimming visas i ett digitalt, förkortat format, skräddarsytt för Aboagora. Verket berättar om Mercedes Gleitze, som vid 26 års ålder simmade över den engelska kanalen som första kvinna år 1927. Symposiet bjuder även på vatteninspirerad musik.

Aboagora har i år fritt inträde, men deltagandet i evenemanget både på distans och på plats förutsätter anmälan.
Se hela programmet och registrera dig här:

Aboagora förverkligas i samarbete mellan ämnet kulturhistoria vid Åbo universitet, Donnerska Institutet vid Stiftelsen för Åbo Akademi, Åbo Akademi och Konstakademin vid Åbo yrkeshögskola. Finansiärer för Aboagora 2020 är Konestiftelsen och Svenska kulturfonden.

Tilläggsinformation: projektforskare Liisa Lalu, aboagora@utu.fi / 050 570 4017