UPM donerar kirurgiska munskydd till Åbo Akademi

UPM har donerat 10 000  kirurgiska munskydd till fakulteten för naturvetenskaper och teknik, FNT, vid Åbo Akademi.

Skogsindustrijätten UPM har under sommaren aktivt arbetat för att köpa in munskydd för att säkra såväl egen personal som i donationssyfte till social och hälsovård på sina verksamhetsorter. Nu har bolaget beslutat att göra munskyddsdonationer också till de högskolor de tidigare samarbetat med för att på så sätt möjliggöra närundervisning.

―Åbo Akademi, och i synnerhet FNT, har länge samarbetat med UPM. 2018 undertecknade vi ett ramavtal för att förstärka samarbetet  gällande forskning inom biomedicin, massa och papper samt energi. Vi är mycket tacksamma för den här munskyddsdonationen, säger Mikko Helle, Key Account Manager vid fakulteten för naturvetenskaper och teknik vid Åbo Akademi.

Vid Åbo Akademi pågår för tillfället flera diplomarbeten och forskningsprojekt i samarbete med UPM.