Aktuellt

UniYH 2021 – en digital eftermiddag fylld av info om studieval, studieglädje och inspiration

Över 1 500 gymnasieunga har anmält sig till sig till evenemanget UniYH 2021 där de under en eftermiddag får bekanta sig med de utbildningsalternativ som Åbo Akademi och Yrkeshögskolan Novia erbjuder.

UniYH 2021 som går av stapeln 29.1.2021 är en gemensam digital satsning av Åbo Akademi och Novia för att rekrytera studerande.

– Vi kommer att bjuda på en eftermiddag som kan vara betydelsefull för deras framtida yrke och karriär. Tidigare år har Novia och Åbo Akademi tillsammans anordnat fysiska evenemang på campus i Åbo och Vasa. På grund av coronasituationen fick vi tänka om och började planera för ett stort digitalt evenemang i stället, berättar kommunikationschef Jenny Svartsjö vid Novia.

Förutom info om utbildningarna får deltagarna ta del av paneldiskussioner om till exempel studieliv, internationellt utbyte och livet efter studierna. I programmet ingår också videohälsningar från studerande och virtuella glimtar från campus.

– Det är förstås tråkigt att vi inte kan ta emot gymnasieleverna på campus i år, men vi hoppas att evenemanget ändå kan förmedla någonting av den speciella stämning som råder på Åbo Akademis campus i Åbo och Vasa, säger koordinator Ken Snellman vid Åbo Akademi.

UniYH är ett av Åbo Akademis viktigaste studentrekryteringsevenemang och det har också varit omtyckt bland besökarna. I fjol blev man tvungen att ställa in evenemanget i sista stund på grund av coronapandemin.

– Vi är väldigt glada över att vårt digitala evenemang har väckt så här mycket intresse i gymnasierna, evenemanget är fullbokat. Vi tror att vi ska lyckas bjuda på en inspirerande och lärorik eftermiddag, säger Snellman.

I pauserna på UniYH underhåller Roboten Nao: