Aktuellt

Universiteten får jämställdhetspris för familjeledighetsreform i kollektivavtalet

Fackförbundet Pro delade den 4 november ut 2022 års jämställdhetspris till Bildningsarbetsgivarna SIVISTA och de finländska universiteten för det progressiva införandet av familjeledighet i kollektivavtalet. Universitetens kollektivavtal garanterar båda föräldrarna 32 arbetsdagar betald föräldraledighet, vilket ökar jämställdheten i arbetslivet. Familjeledighetsreformen trädde i kraft i augusti 2022.

I ett pressmeddelande om priset säger Fackförbundet Pro att motiveringen baserade sig på själva klausulen om familjeledighet i kollektivavtalet och på det sätt vilket avtalet ingicks. Parterna fattade konstruktiva och ömsesidigt fördelaktiga beslut för att nå en överenskommelse.

– Det här erkännandet är fint att få och viktigt för Åbo Akademi. Priset motiverar oss att arbeta vidare med att skapa en bra balans mellan förvärvsarbete och familjeliv, vilket vi också har som en punkt i vår åtgärdsplan för jämställdhet och likabehandling, säger Gunilla Widén, prorektor för utbildning vid Åbo Akademi.

Med det årliga jämställdhetspriset vill Fackförbundet Pro belöna och lyfta fram åtgärder och praxis som förbättrar jämställdheten i arbetslivet.

Läs pressmeddelandet (på finska) på Fackförbundet Pro:s hemsida.