Inbjudan till pressträff

September kulminerar i Forskarnatten och Vetenskapsdagarna

Sista veckoslutet i september ordnar Åbo Akademi och Åbo universitet vetenskapsevenemangen Vetenskapsdagarna och Forskarnatten. Vi inbjuder medierna till pressträff måndagen den 23.9 kl. 13.00 i besöks- och innovationscentret Joki (Lemminkäinengatan 12) för att höra mera om programmet.

Vetenskapsdagarna och Forskarnatten är etablerade traditioner i Åbo, men evenemangen förnyas ändå varje år. Rubriken för årets Vetenskapsdagar som ordnas i besöks- och innovationscentret Joki är mod, medan Forskarnatten som äger rum i Åbo domkyrka inriktar sig på känslor och musik.

Vetenskapsdagarna lördagen den 28 september bjuder på program för hela familjen. Både barn och vuxna kan till exempel testa ett leklaboratorium, leta efter arkeologiska fynd eller bekanta sig med köldfysik. Den som vågar kan dessutom se insekter uppförstorade på en sju meter bred skärm, dyka in under en mörk kupol för att se glödande alger, höra om rymdens eller hjärnans mysterier eller diskutera flyktingfientlighet eller familjevåld.

Under Forskarnatten fredagen den 27 september föreläser forskare bland annat om romantiska känslor under olika århundraden, om hur evolutionen styr våra tankar och beteenden och om situationer där känslor och vetenskap står i konflikt. Forskarnatten avslutas med resonans i Thomas av Aquinos sällskap där besökarna själva får delta i Aquinos medeltida liturgiska sånger.

Båda evenemangen är gratis och öppna för alla.

Under pressinfot berättar Åbo Akademis kommunikationschef Thurid Eriksson och Åbo universitets kommunikationsdirektör Anne Paasi mer om evenemangen. På plats för att ge smakprov på Vetenskapsdagarnas program är också roboten Nao och kemister som gör konst med syror och baser.

Mer information:

Åbo Akademis kommunikationschef Thurid Eriksson, tfn 0400 534 430, thurid.eriksson@abo.fi

Åbo universitets kommunikationsdirektör Anne Paasi, tfn 040 735 4858, anne.paasi@utu.fi

Webbsida: www.abo.fi/vetenskapsdagarna