Ria Heilä-Ylikallio tilldelas Hagforsmedaljen

Svenska folkskolans vänner har beslutat att tilldela Ria Heilä-Ylikallio Hagforsmedaljen i samband med sin utdelningsfest den 19–22 april. Heilä-Ylikallio är professor i svenska och litteratur med didaktisk inriktning vid Åbo Akademi. Hon erhåller sitt pris den 22 april.

Ria Heilä-Ylikallio och en vit häst.
Ria Heilä-Ylikallio ska använda prissumman på sin stora passion: hästar. Foto: Ninni Ylikallio.

Heilä-Ylikallio kommer att använda prissumman på 2 500 euro till ett lite överraskande ändamål, nämligen hästar, eller rättare sagt ponnyer. Ett område som inte ligger alltför långt ifrån didaktiken.

– Jag är fascinerad av ponnyers estetik och utmaningen att kommunicera med dem utan verbalspråk och tangentbord. Att umgås med hästar kräver fullständig koncentration och det är något jag gärna för vidare till barnbarn. Jag är tacksam över att priset ger mig möjlighet till det, säger Heilä-Ylikallio, som har varit ryttare sedan lång tid tillbaka.

– I min ungdom har jag tävlat på distrikts- och regionnivå. I mogen ålder nöjer jag med att njuta av att se och umgås med ponnyer på grönbete.

I prismotiveringen heter det att Ria Heilä-Ylikallio i sitt arbete understryker ”kopplingen av litteratur och estetik inom undervisningen, vilket gett henne ett specifikt erkännande inom de pedagogiska kretsarna. I tillägg medverkar Ria Heilä-Ylikallio i utgivningen av handböcker och studiematerial för lärare och studerande.”

Hagforsmedaljen har sedan SFV:s 100-årsjubileum 1982 delats ut som erkänsla för förtjänstfull gärning till förmån för den svenska kulturen och det svenska språket i Finland.