Rektor kommenterar ockupationen i Aurum

Ett tjugotal studenter från Åbo Akademi och Åbo universitet har sedan eftermiddagen 20.9 ockuperat ett utrymme i Aurum i protest mot regeringens planerade nedskärningar.

Både Åbo Akademis och Åbo universitets rektorer stöder demonstranterna i Aurum och har gett dem lov att fortsätta sin ockupation, så länge som de inte stör den övriga verksamheten i fastigheten.

– Det är inte är rimligt av regeringen Orpo att kräva en snabbare studietakt samtidigt som den fryser studiestödsindexet och dessutom föreslår att skära i bostadsbidraget. Våra studerande behöver få koncentrera sig helhjärtat på sina studier för att må bra, kunna ta examen och ge sig ut i arbetslivet. Universiteten bygger tillsammans med det övriga samhället upp en mångsidig bildning som utgör grunden för en öppen, jämlik och demokratisk värld. Lås oss få fortsätta med det, säger Mikael Lindfelt, rektor vid Åbo Akademi.

Universitetens säkerhetspersonal följer med situationen och håller ledningen à jour.