Niels Burgmann blir ny dirigent för Pedavoces

Studentkören Pedavoces får en ny dirigent. Musikern, dirigenten och kompositören Niels Burgmann inleder sin tillsvidareanställning i augusti.

Kören har under några år haft timanställda dirigenter sedan Maria Timoshenko lämnade dirigentskapet för att forska på heltid 2019. Nu tar Niels Burgmann vid. Anställningen gäller tills vidare och är på 20 procent.

Burgmann har levt i musiken hela sitt liv. Han är född i Tyskland och uppvuxen i Sverige med musicerande föräldrar. Han har en svensk organistexamen och har studerat vid Sibelius-Akademin i Helsingfors där hans instrument var orgel. Han komponerar både egen körmusik, instrumentalmusik och skriver text. Burgmann uppträder regelbundet som kyrkomusiker runtom i landet och har fått flera priser för sina kompositioner.

Dirigentskapet är bekant för Burgmann som lett körer i omkring 17 år, bland annat Västnyländska kammarkören, GUF-kören i Helsingfors, Manskören Raseborg och österbottniska Vokalensemblen Röster.

Niels Burgmann blir ny dirigent för studentkören Pedavoces. Foto: Privat

– Vi är glada över att intresset för tjänsten var stort och kunde efter intervju- och provdirigeringsprocess slutligen konstatera att Niels Burgmann var den mest passande kandidaten att bli vår nästa dirigent. Vi ser fram emot att börja samarbeta med Niels tack vare hans kompetens och hans entusiasm för att utveckla kören vidare, säger Viveca Hansson, Pedavoces ordförande.

Burgmann kommer närmast från Matteus församling i Helsingfors där han arbetar som kyrkomusiker och kantor. De senaste två åren har han studerat körledning vid Sibelius-Akademin och har sin examenskonsert i mitten av maj.

– Studentkörena i landet är jätteviktiga för att körlivet i övrigt ska blomstra. I alla mina körer finns sångare som inte skulle sjunga i kör om de inte varit med i någon av studentkörerna. Jag vill gärna vara en av de dirigenter som skapar denna grogrund för körsången. Dessutom är körsång bra för hälsan, både fysiskt och psykiskt. Den kan vara viktig för en studerandes mående på många plan, säger Niels Burgmann.

Mera information:
Viveca Hansson, Pedavoces ordförande