
Aktuellt
Musikvetarnas bok om digitaliseringens inverkan på minoritetsmusik fick pris
Boken Digitala stämmor: Finlandssvensk musikkultur i förändring har tilldelats Musiketnologiska sällskapet i Finlands bokpris 2023–2024. Boken är resultatet av ett forskningsprojekt som genomfördes vid ämnet musikvetenskap vid Åbo Akademi.
I boken analyserar Johannes Brusila, Kaarina Kilpiö, Inka-Maria Nyman och Kim Ramstedt digitaliseringens inverkan på minoritetsmusik genom att använda den finlandssvenska musikkulturen som fallstudie. Projektet finansierades av Svenska Litteratursällskapet i Finland.
Priset motiveras bland annat med följande ord:
”Verket är elegant skrivet och lyckas förena begreppslig klarhet med empirisk närhet. Det ger en fördjupad inblick i den finlandssvenska musikkulturen och vardagen.
Det fräscha greppet erbjuder också tankematerial för musik- och kulturforskare för vilka minoriteter inte är det primära forskningsobjektet.
Boken är både teoretiskt och tematiskt aktuell.”
Boken Digitala stämmor utgår från att det i dag är enklare än någonsin att producera, sprida och lyssna på musik, men samtidigt frågar den sig vad digitaliseringen innebär för minoritetsmusik och små musikkulturer? Förstärks de av de nya möjligheterna eller drunknar de i flödet? Vilka nya uttrycksformer skapas? Hur påverkas upplevelsen av kulturell sammanhållning? Och vilken roll tar de etablerade musikinstitutionerna, till exempel public service-bolag och operahus?
I boken diskuterar författarna bland annat humorduon Pleppo och komikern Alfred Backa som båda startade i hemmastudion, slog igenom på webben och senare fick uppdrag hos Svenska Yle. Ett exempel på nya digitala gemenskaper är den finlandssvenska rapartisten Johan ”Qruu” ”Ensamvarg” Kvarnströms deltagande i det svenska hiphopforumet Whoa.

Fotograf: Frank A. Unger/ SLS bildbank
Boken Digitala stämmor: Finlandssvensk musikkultur i förändring är utgiven i Finland av Svenska Litteratursällskapet i Finland och i Sverige av Gidlunds, den kan även läsas gratis på nätet.
För mera information:
Johannes Brusila, professor i musikvetenskap, Åbo Akademi
jbrusila@abo.fi

