Linda Mannila prisad av All Digital

Linda Mannila har valts till Digital Changemaker i All Digital Awards 2018. Till Digital Changemaker väljs en person som vill förändra världen och också gör det, genom att samla kunskap, samt genom digitala verktyg och teknologier.

Foto på Linda Mannila framför grå vägg.
Linda Mannila.

Mannila är magister och doktor i datavetenskap vid Åbo Akademi och arbetade tidigare här som universitetslärare. Hon är fortfarande kopplad till universitetet som projektforskare, och forskar också vid Linköpings universitet. Framför allt är hon privatföretagare som ägnar sig åt digitala projekt riktade till barn och ungdomar, i första hand att få fler flickor intresserade av IT.

I priskommitténs motivering heter det bland annat att Mannila är rättvis, en spindel i nätet som tror på gruppens styrka, och att hon kommunicerar väl.

All Digital är en ledande europeisk organisation stationerad i Bryssel. Organisationen representerar medlemsorganisationer runtom i Europa som tillsammans samarbetar med 25 000 digitala kompetenscenter.