Sökmaskinen är ÅA-webbens hjärta. Allt vårt innehåll ligger på endast några tangenttryckningars avstånd. Då du skrivit de första bokstäverna av ditt sökord börjar sökmotorn presentera förslag, som dessutom indelas i olika kategorier. Ju mer du skriver, desto noggrannare blir sökträffarna.

Genvägar

BUVhuvud

Aktuellt

Lärarens mående sätter tonen för klassens engagemang

Hur läraren mår påverkar inte bara hen själv utan även hela klassens välbefinnande. Forskare vid Åbo Akademi har undersökt hur elevernas engagemang, utmattning och cynism påverkas av lärarens arbetsrelaterade välbefinnande, och reultaten visar att en cynisk lärarattityd kan minska hela klassens engagemang.

Samtidigt kan en utmattad lärare tillfälligt öka klassens engagemang, ett mönster som på sikt kan riskera ökad stress och utmattning hos både lärare och elever, och därmed undergräva klassens långsiktiga välbefinnande.

Studien omfattade 679 elever i årskurs 4–6 och deras lärare i 73 klasser vid 13 skolor i Svenskfinland. Forskarna följde elevernas engagemang, utmattning och cynism under ett läsår och analyserade samtidigt hur lärarnas arbetsvälbefinnande påverkade eleverna.

– Våra resultat visar på det komplexa samspelet mellan elevers och lärares välbefinnande och understryker vikten av att stödja båda, säger Linda Österholm, universitetslärare i specialpedagogik och doktorand vid Åbo Akademi.

När lärare utvecklar en cynisk inställning till sitt arbete och upplever brist på organisatoriskt stöd påverkas hela klassens engagemang negativt. Samtidigt visar studien att även utmattade lärare ändå lyckas upprätthålla elevernas engagemang, men detta mönster är inte hållbart i längden.

För att främja både lärande och välbefinnande behövs därför satsningar som stärker lärarnas arbetsrelaterade välbefinnande parallellt med insatser som stödjer elevernas engagemang och motståndskraft mot stress.

– Vår studie visar att erfarna lärare i högre grad rapporterade en cynisk inställning till sitt arbete. Det är därför viktigt att förebygga cynism, eftersom den kan påverka eleverna negativt. Genom stödjande arbetsmiljöer och insatser som främjar arbetsglädje kan skolor bidra till att både lärare och elever trivs och mår bra.

Sammantaget visar studien att elevernas engagemang hänger nära samman med lärarnas arbetsrelaterade välbefinnande. Genom att stödja lärarnas välbefinnande kan skolor skapa förutsättningar för både högre elevengagemang och en mer positiv och hållbar skolmiljö.

Studien ”Engagement and burnout in the classroom – Crossover effects from teachers to students” har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Teaching and Teacher Education och kan läsas I sin helhet här.