Islands president besöker Åbo Akademi på statsbesök till Finland

Islands president Guðni Th. Jóhannesson avlägger ett statsbesök i Finland tillsammans med sin maka Eliza Reid den 14–17 maj 2018. Värdar för besöket är republikens president Sauli Niinistö och hans maka Jenni Haukio. President Niinistö och fru Haukio tar emot gästerna vid en välkomstceremoni på Presidentens slott tisdagen den 15 maj 2018.

Kostymklädd Islands president sitter i en stol
Islands president Guðni Th. Jóhannesson Foto: Sigurgeir Sigurjónsson

Till programmet hör bland annat enskilda överläggningar mellan presidenterna och dessutom överläggningar med en större grupp deltagare. Diskussionsämnen är bland annat de bilaterala relationerna mellan Finland och Island, ländernas på varandra följande ordförandeskap i Arktiska rådet, säkerheten i Nordatlanten och Östersjöregionen samt det nordiska samarbetet. Under besöket träffar president Guðni Th. Jóhannesson också riksdagens talman Paula Risikko och statsminister Juha Sipilä. Dagen avslutas med en galamiddag på Presidentens slott med president Niinistö och fru Haukio som värdar.

Onsdagen den 16 maj besöker presidenterna isbrytaren Urho där de deltar i ett diskussionsmöte om arktiska frågor. President Guðni Th. Jóhannesson deltar också i ett seminarium arrangerat av Finlands näringsliv och Centralförbundet för Islands näringsliv, håller en föreläsning vid Helsingfors universitet och besöker företagsbyn Me & MyCity. På kvällen är det isländska presidentparet värd för en mottagning i Finlandia-huset.

Torsdagen den 17 maj reser presidentparet till Åbo där de besöker besöks- och innovationscentret Joki, uppstartsgemenskapen SparkUp, Åbo universitet, Åbo slott, Åbo Akademi och Forum Marinum. Vid Åbo Akademi har president Jóhannesson önskat att få träffa historiker, eftersom han själv är historiker.

Det isländska presidentparet besökte Finland senast i juni 2017, då de tillsammans med de övriga nordiska statscheferna deltog i festligheterna med anledning av 100-årsjubileet av Finlands självständighet. President Niinistö besökte Island hösten 2014 och avlade ett statsbesök på Island i maj 2013.