Internationella gäster tar del av den unika stämningen i Åbo

Åbohögskolorna förevisar Åbos mångsidiga möjligheter som studiestad åt 150 internationella kolleger måndagen den 23 september 2019.

I samband med att EAIE-konferensen arrangeras i Helsingfors har universitetet och två högskolor i Åbo (Yrkeshögskolan Novia, Åbo Akademi, Åbo universitet och Åbo yrkeshögskola) bjudit in deltagare för att bekanta sig med Studiestaden Åbo.

Under dagen kommer de utländska gästerna att ta del av en guidad busstur, som förevisar högskolornas campus och andra sevärdheter. De får också bekanta sig närmare med högskolornas verksamhet och Åbo stad i besökscentret Joki. Målsättningen är att visa Åbos högskolor, den omgivande miljön och den mångsidiga studiekulturen åt nuvarande eller blivande samarbetsuniversitet.

EAIE-konferensen arrangeras årligen av organisationen European Association for International Education för personer som arbetar med internationella frågor inom universitet och högskolor. I konferensen deltar vanligen mellan 5 000–6 000 experter från omkring hundra länder, däribland personer från universitet, ministerier och undervisningsministerier.