Ina Laakso får årets Ralf Törngren-pris

Teologie kandidat Ina Laakso vid Åbo Akademi tilldelas årets Ralf Törngren-pris av Stiftelsen för Åbo Akademi. Priset ges till en studerande eller anställd vid Åbo Akademi som vid sidan av sina studier eller arbetsuppgifter har gjort en väsentlig insats för att utveckla Åbo Akademi eller Åbo Akademis Studentkår. Prissumman är 6 000 euro.

Ina Laakso är född 1994 i Borgå och studerar teologi vid Åbo Akademi. Hon har de senaste åren haft flera förtroendeuppdrag inom Åbo Akademi och Åbo Akademis Studentkår. Hon har varit medlem i både studentkårens fullmäktige och dess styrelse. År 2018, då Åbo Akademi fyllde 100 år, var Laakso styrelseordförande för studentkåren. Som första studerande någonsin valdes hon år 2019 till vice ordförande för Åbo Akademis universitetskollegium. Hon är även medlem i Åbo Akademis rättsskyddsnämnd och sitter i strategiarbetsgruppen för ÅA2030.

– Det är ett givande arbete att vara studentrepresentant i akademins organ, eftersom man lär sig på djupet hur ett universitet fungerar och kan jobba för en bättre studievardag för sina medstuderande, konstaterar Laakso.

I prismotiveringarna beskrivs Laakso som en alert, målmedveten och driven samarbetspartner som representerat studentkåren med elegans och skärpa. Vidare konstateras att ”hon har gjort och gör ett strålande jobb för studerandenas välmående och möjligheter till engagemang vid Åbo Akademi.”

Ina Laakso, mottagare av Ralf Törngren-priset 2019. Fotograf: Amanda Marina Photography

Ralf Törngren-priset instiftades år 2001 av Stiftelsen för Åbo Akademi för att hedra Ralf Törngrens (1899-1961) insatser för stiftelsen, Åbo Akademi och dess studentkår.

Läs hela pressmeddelandet här.