Hupa är vetenskapsparkens stjärna

Åbo Akademis förra rektor Mikko Hupa och Åbo universitets dito Kalervo Väänänen belönades med diplomet Tiedepuiston tähti (”Vetenskapsparkens stjärna”) i samband med invigningen av Europaforum Åbo i BioCity, den 29 augusti. Utmärkelsen gavs för deras aktiva roll i att bygga upp och förbättra samarbetet mellan Åboregionens näringsliv och högskolor, bland annat genom det arbete de gjort i Turku Science Parks styrelse.

Kalervo Väänänen och Mikko Hupa på en scen bakom ett glaspodium med blombuketter och diplom i händerna.
Före detta rektorerna Kalervo Väänänen (t.v.) och Mikko Hupa.

Hupa konstaterar att universiteten under hans tid som rektor hade många svåra utmaningar att möta, men att det goda samarbetet inom den så kallade Triple Helix-modellen i regionen var en ljuspunkt.

– Det var rentav en överraskning för mig att det gick att samarbeta med staden, högskolorna och företagen i regionen så bra som det gick. Det var en mycket speciell period där alla fokuserade på hur vi kunde föra gemensamma ärenden framåt, i stället för att enligt gammal modell dra hemåt, säger Hupa.

– Jag har varit med om mycket under min period som rektor, men det här är den första gången jag är en stjärna.

Detta var första gången utmärkelsen delades ut.