Gästprofessor vid Åbo Akademi erhåller prestigefyllt pris

Porträttbild på Luisa Torsi.
Professor Luisa Torsi.

Luisa Torsi är vinnare av priset Wilhelm Exner Medal 2021. Torsi är professor i kemi vid Università degli Studi di Bari Aldo Moro i Bari, Italien, och gästprofessor vid Åbo Akademis forskningsprofil Teknologier för en hållbar framtid. Samtidigt premieras Katalin Karikó, professor vid University of Pennsylvania i USA och direktör för BioNTech RNA Pharmaceuticals.

Torsi tilldelas priset för hennes forskning i bioelektroniska system som är kapabla att utan förbehandling hitta en enskild proteinmarkör eller ett enskilt virus i riktiga blod- eller salivprov. Forskningen möjliggör på sikt utvecklingen av ytterst känsliga, snabba (15 minuters), förmånliga och mycket pålitliga diagnostiska verktyg för tidig screening av framskridande sjukdomar som tumörer eller infektioner, däribland covid-19.

Wilhelm Exner Medal har delats ut sedan 1921 av Austrian Association for SME för att belöna framstående forskning och vetenskap. Det tilldelas vetenskapare som genom sin forskning har haft en inverkan på företag och industri. Bland de 230 personer som erhållit priset återfinns 21 vinnare av Nobelpriset.

Priset tilldelas Torsi i Wien den 24 november 2021. Österrikes president Alexander Van der Bellen och minister för vetenskap och forskning Heinz Fassmann närvarar vid prisutdelningen.

Mera information om priset: https://www.wilhelmexner.org/en/