Aktuellt

Förenta staternas ambassadör besökte Åbo Akademi för en diskussion med studenter

USA:s ambassadör Douglas Hickey besökte på fredagen den 1 september Åbo Akademi för att föra ett samtal med ett tiotal studenter innan han senare under dagen deltog i diskussionen “Transatlantic Finland and European geopolitics” på årets Europaforum.

Besöket vid Åbo Akademi skedde på ambassadör Douglas Hickeys eget initiativ. Ambassadören önskade föra en diskussion med studenter om aktuella frågor som eventuellt hamnat i skuggan av de militära aspekterna av Finlands Natomedlemskap.

‒ Jag försöker alltid besöka universitet då jag har möjlighet, det är viktigt att se hur saker fungerar i andra länder. Finland och USA har dessutom goda relationer i frågor gällande utbildning. Relationerna mellan Finland och USA är i övrigt också på toppnivå, säger Hickey.

Ambassadör Hickey valde inte själv positionen i Finland, utan erbjöds positionen av president Joe Biden. I efterhand är han glad att han antog erbjudandet. Med en bakgrund inom tekniksektorn visade sig Finland vara passande.

‒ Med en befolkning på 5,6 miljoner är det otroligt vad Finland lyckats åstadkomma inom exempelvis grön teknologi och telekommunikation, säger Hickey.

Finland har högklassiga ingenjörsutbildningar och globalt sett utbildas det för få ingenjörer, och det kommer förmodligen att bli konkurrens om de ingenjörer som finns, tror Hickey. Finlands inträde i Nato har även gjort att investerare intresserat sig mer för Finland. Exempelvis Slush förväntar sig i år betydligt fler investerare från USA och Storbritannien än man haft tidigare. Hickey poängterar att Nato inte enbart handlar om militärt samarbete. Finlands inträde i alliansen har även stärkt de ekonomiska banden till USA och andra medlemsländer.

I Finland har man varit bra på att hjälpa uppstartsföretag komma igång, anser Hickey. Man däremot inte varit lika bra på att hjälpa dem växa, och många har blivit uppköpta av exempelvis amerikanska företag. Han är övertygad om att amerikanska företag kommer att vilja investera i Finland i framtiden.

Hickey spekulerar att det kanske med tiden kan uppstå ett liknande ekosystem med jurister och investmentbolag som finns i exempelvis Silicon Valley. Alla ingredienser finns egentligen redan där. Investerare har dessutom lämnat Kina i en allt ökande takt då landet gått hårt åt utländska företag och immaterialrätten inte respekterats.

Ambassadörsbesök
Ambassadören hade en intressant diskussion med studenter och personal.

Livsmedelssäkerhet, en grundpelare för utveckling

Livsmedelssäkerhet, en fråga många verkar vara omedvetna om, är en någonting som Hickey velat lyfta fram. Rysslands invasion av Ukraina har aktualiserat frågan om livsmedelssäkerhet eftersom många länder i Afrika importerat spannmål från Ukraina och Ryssland. Flera afrikanska ledare anser att de blivit bedragna av Ryssland säger Hickey. Det är dessutom extra vidrigt att de vinster Ryssland gör tack vare de ökade intäkterna från spannmålsexport används för att finansiera det krig som drivit upp priserna från första hand, tillägger han.

Man uppskattar att den globala livsmedelsproduktionen måste öka med upp till 60 procent fram till 2050 och ny teknologi kommer att vara helt avgörande, säger Hickey. Nya och mer effektiva bevattningssystem är en viktig aspekt. Där är Israel ett exempel som väldigt väl expanderat sin livsmedelsproduktion med hjälp av ny teknologi. Vertikalt jordbruk i städer är också ett lovande sätt att effektivisera livsmedelsproduktionen. Förutom att det ser vackert ut använder det också mindre vatten och bekämpningsmedel, och så förkortar det transportsträckorna säger Hickey.

Genmanipulerade grödor är också någonting som kommer att vara nödvändiga för att utöka livsmedelsproduktionen. GMO:n är inte utan sina kontroverser, men en stor del av dem beror på förfarandet från företagen som utvecklat de genmanipulerade grödorna. Allting kan inte drivas av vinstmotiv, säger Hickey. Det gäller även utvecklingen, produktionen och distributionen av vaccin, tillägger han.

Livsmedelssäkerhet är grunden för utbildning och utveckling, säger Hickey. Det utvecklas ingen sektor för utbildning, forskning och utveckling om livsmedelssituationen är osäker. Exempelvis var den snabba utvecklingen av vacciner mot covid möjlig tack vare långsiktiga investeringar i forskning och teknologi.

Ambassadörsbesök
USA:s ambassadör med studenter och personal.

Finlands presidentkandidater är bra för relationerna till USA

Både USA och Finland har presidentval 2024. Douglas Hickey var involverad i president Bidens valkampanj 2020. Då spenderade båda kandidaterna omkring 1 miljard dollar på sina respektive valkampanjer. I jämförelse använde Sauli Niinistö omkring 1,5 miljoner euro i sin valkampanj 2017. Där har vi mycket att lära av Finland, säger Hickey med ett skratt. Dessvärre ser trenden ut att vara den motsatta. Hickey anser att de finska presidentkandidaterna är bra för relationerna till USA, och han vill inte spekulera i vem som kommer att bli vald.

Hickey berömmer också den nuvarande administrationen i USA för att ha lyckats hålla Nato och dess allierade samman under Rysslands krig i Ukraina. Ju längre bort från händelsernas centrum man är, desto mindre tenderar man att bry sig. Därför är det viktigt att delegationer från Nordamerika och Västeuropa besöker exempelvis Finland, Baltikum och Polen.

Hickey avslutar med att säga att vi i framtiden måste fokusera på Arktis, och råder studenterna att fundera hur de tar Arktis beaktande i sina studier och framtida karriärer. Efter diskussionen säger Hickey att fått ett gott intryck av Åbo Akademi, och att diskussionen var bra och givande.

‒ Jag gillar att diskutera med studenter och jag lär mig ofta mycket av att lyssna på dem, avslutar han.