Aktuellt

FITechs sommarkurser har publicerats – ansök nu

Ansökningstiden för FITechs sommarkurser startar den 4 april 2023. Studieportföljen omfattar cirka 80 kurser och erbjuder möjlighet till flexibla onlinestudier. Majoriteten av kurserna kan avläggas i egen takt, utan fasta scheman.

Nästan alla FITech-sommarkurser kan studeras online och helt i egen takt, vilket gör dem lättare att schemalägga bland dina andra sommarplaner.

Kurserna erbjuds av Aalto-universitetet, LUT-universitetet, Uleåborgs universitet, Tammerfors universitet, Åbo universitet, Vasa universitet och Åbo Akademi. Dessutom erbjuder Helsingfors universitet och Jyväskylä universitet studier med 5G-tema.

De IKT-kurser som erbjuds av FITech har varit mycket populära under de senaste åren. Tack vare finansieringen från undervisnings- och kulturministeriet har dessa studier varit kostnadsfria för alla finländare och personer som bor i Finland. Finansieringen tar slut i slutet av detta år, vilket innebär att de nuvarande IKT-kurserna är kostnadsfria endast fram till 31 december 2023.

Om du vill lära dig mer om programmering, cybersäkerhet, maskininlärning eller andra populära IKT-ämnen så är nu den perfekta tiden att lära känna studieutbudet och göra lärandet till din nya sommarhobby.

Det kommer att finnas ytterligare en chans att läsa IKT-kurserna gratis till hösten då nästa ansökningsperiod startar den 1 juni 2023.

Andra projekt (energilagring, 5G-teknik och väteekonomi) fortsätter som planerat under nuvarande finansieringscykler även efter detta år. Verksamheten vid FITech Network University som helhet kommer också att fortsätta som vanligt.

Anmälan för FITech-sommarkurserna som erbjuds av Åbo Akademi stänger 28 maj.

Åbo Akademis FITech-kursutbud för sommaren 2023.

Bekanta dig med hela sommarstudieutbudet på FITechs hemsida.