Tre personer framför en roll up.

Doktorand Rajesh Koppolu från Åbo Akademi på första plats i Falling Walls Lab-deltävling

Den finländska deltävlingen i internationella Falling Walls Lab ordnades den 14 september i Humanisticum på Åbo Akademis campus. På första plats kom Rajesh Koppolu från Åbo Akademi, på andra plats Pablo Pérez Chaves från Åbo universitet och på tredje plats Sepideh Parvanian från Åbo Akademi.

I tävlingen presenterade deltagarna sin forskningsidé, innovation eller företagsidé för publiken och juryn. Varje deltagare hade tre minuter på sig att presentera sin idé.

I den finländska deltävlingen vann doktorand Rajesh Koppolu (doktorand i kemi- och processteknik, Åbo Akademi) med presentationen Breaking the Wall of high-throughput material processing. På andra plats kom Pablo Pérez Chaves (doktorand i ekologi och evolutionsbiologi, Åbo universitet) med presentationen Breaking the Wall of deforestation in Amazonia. Sepideh Parvanian (doktorand i biovetenskaper, Åbo Akademi) kom på tredje plats med presentationen Breaking the Wall of EV: therapeutic effects in fibrosis.

Falling Walls Lab strävar efter att främja dialog mellan olika vetenskapliga discipliner och samhället. Tävlingen är riktad till magisterstuderanden och doktorander, unga forskare, företagare och experter inom vetenskapens alla delområden och i samhället.

Falling Walls Lab-deltävlingar ordnas årligen på olika håll i världen. Vinnaren i varje deltävling får chansen att delta i Lab-finalen som ordnas i Berlin på årsdagen av murens fall i november.

Vinnaren väljs av en jury bestående av experter ur vetenskapssamfundet, forskningsinstitutioner och affärsvärlden. Årets jury bestod av Pauli Aalto-Setälä (Aller Media, arbetslivsprofessor vid Åbo universitet), Piia Alvesalo (kommunikationschef, Sivistystyönantajat), Niklas Tuomola (Democratize, vinnare i Falling Walls Lab Finland 2017) och Ray Essén (seniorrådgivare, Elomatic Consulting and Engineering).

Evenemanget ordnades som ett samarbete mellan Åbo Akademi, Åbo universitet och Falling Walls Foundation. Det interdisciplinära Aboagora-symposiet stod för arrangemangen.

Bildtext: Tättrion i Falling Walls Lab-deltävlingen i Åbo (från vänster): Rajesh Koppolu, Sepideh Parvanian och Pablo Pérez Chaves.

Ursprungsartikel Åbo universitets nyhet om Falling Walls Lab-vinnaren.