Aktuellt

BioCity Symposium närmar sig – anmäl dig till evenemanget senast den 11 augusti 2023

Anmälan till BioCity Symposium är öppen till den 11 augusti 2023. BioCity Symposium är ett av de viktigaste mötena i Åboregionen för forskare som arbetar inom bio- och molekylärmedicin. I år arrangeras evenemanget med titeln Sculpting tissues – Cells, matrix and forces.

Detta tvådagarsevenemang inleds den 24 augusti 2023 med att EMBO-chefen Fiona Watt talar om stamcellsdynamik i mänsklig hud. Några andra inbjudna talare är professor Erik Sahai från Francis Crick Institute, professor Christopher Chen från Harvard University och professor Rachel Lennon från Wellcome Trust Centre for Cell-Matrix Research.

Årets BioCity Symposium kommer att utforska de mekanismer som reglerar vävnadsarkitektur och homeostas i biologiska organismer. Publiken kommer att få lära sig hur det ömsesidiga samspelet mellan celler och deras mikromiljö är avgörande för att bygga friska vävnader, och hur dysreglering i slutändan leder till sjukdom.

BioCity Symposium riktar sig till forskare som är intresserade av molekylär-, struktur- och cellbiologi och biomedicin, samt till kliniker som arbetar både inom den akademiska världen och industrin. En betydande del av publiken är doktorander och post doc-forskare.

BioCity Symposium arrangeras av BioCity Turku, som är en organisation som stöder och koordinerar forskning inom biovetenskap och molekylär medicin vid Åbo universitet och Åbo Akademi.

Den visuella bilden för evenemanget är baserad på Sirpa Särkijärvis konstverk Transcription 87 (Erased). For the memory of the indigenous people victimised in residential schools.

BioCity Symposium har långa traditioner och årets evenemang är redan det 32:a i ordningen.

Anmäl dig här.

Mer information: Maija Lespinasse, koordinator för BioCity Turku, 040 5658 654, biocityturku@bioscience.fi