Anna Lindén vald till ny extern medlem i Åbo Akademis styrelse

Anna Lindén

Åbo Akademis universitetskollegium har utsett Anna Lindén till ny medlem av Åbo Akademis styrelse.

Styrelsen som är universitetets högsta beslutande organ består av totalt tio medlemmar. Sex av dem representerar akademin, fyra är externa medlemmar.

Anna Lindén har en omfattande bakgrund som företagsledare och styrelseproffs. Hon har gjort en lång karriär vid Nokia och har arbetat bland annat som operativ chef för Nokias Mobile Networks Business Group och i flera andra globala ledarpositioner. I dag fungerar Lindén bland annat som styrelseordförande vid Innofactor, som levererar av digitaliserings- och molnlösningar i Norden.

Anna Lindén är ÅA-alumn och har en magisterexamen i statskunskap.

– Vi är mycket glada över att välkomna Anna Lindén. Med sin gedigna erfarenhet av organisationsutveckling och -ledning kommer hon att bidra med många viktiga perspektiv, säger universitetskollegiets ordförande Ronald Österbacka.

Lindén ersätter professor Marita Hilliges som avgick från styrelsen i november. Styrelsens mandatperiod fortgår till slutet av 2022.