Åboat ger ett nytt perspektiv på Åbo

I början av sommaren gjorde ett team från informationsteknologin vid Åbo Akademi ett test med sin autonoma båt på Aura å i Åbo och filmade flodstränderna med en 360 graders 4K-kamera. Nu kan materialet som filmats av båten ses via Google Street View. Materialet som laddades upp i juli har redan visats över tiotusen gånger.

– Vi behövde testa båtens fjärrstyrningsfunktioner och passade samtidigt på att spela in videomaterial från Aura å. Nu när materialet finns tillgängligt online kan alla ta chansen att ”segla” på ån och se Åbos landmärken från ett annat perspektiv, säger Sébastien Lafond, äldre universitetslektor i datateknik.

–  Detta arbete utfördes i samarbete med William Thiaw-Woaye, en magisterstuderande vi var värdar för under sommaren och som studerar vid ingenjörshögskolan ESIGELEC i Frankrike. I framtiden avser vi att utveckla nya autonoma funktioner på Åboat, som automatiska algoritmer för att undvika kollisioner, och utrusta plattformen med nya sensorer för att till exempel bedöma vattenkvaliteten, säger Lafond.

Det autonoma båtprojektet Åboat leds av ämnet datavetenskap vid fakulteten för naturvetenskaper och teknik vid ÅA. Yrkeshögskolan Novia är också involverad i projektet genom MAST! Institutet, en plattform för forskningssamarbete mellan ÅA och Novia som fokuserar på forskning och utveckling inom digitalisering och utveckling av smart sjöfart.

Med hjälp av Google Street View kan du nu bekanta dig närmare med Åbo sett från Aura Å.

Klicka här för att ta en närmare titt på Aura å!