Åbo Akademi lanserar podcast

Vad tänker Åbo Akademis alumner, studerande, lärare och forskare om företagsamhet? Den första säsongen av Åbo Akademis podcast heter ASAcast och bekantar sig närmare med entreprenörskap och arbetslivskompetenser. Podcasten lanseras den 18 maj 2020.

ASAcast är producerad i ASA-byggnaden, där fakulteten för samhällsvetenskaper och ekonomi är lokaliserad. Tidigare var radio och tv-fabriken ASA radio Oy verksam i byggnaden.

– Vi ville ta fasta på ASA-husets historia då vi planerade podcasten och valde ett namn för första säsongen, säger Johan Ekblom, som är värd för majoriteten av podcastavsnittena.

Till vardags jobbar Ekblom som projektassistent vid Handelshögskolan vid Åbo Akademi och särskilt StartupÅbo-teamet. Teamet arbetar med att främja entreprenörskap och företagande bland Åbo Akademis studerande, och utbildar den undervisande personalen i hur man integrerar entreprenörskapskunnande i undervisningen.

– I podcastens åtta avsnitt träffar vi personligheter med starka band till Åbo Akademi. Vi har pratat med alumner som startat egna företag, studerande som jobbar entreprenöriellt redan under sin studietid, samt lärare och universitetets ledning, säger Anna-Greta Nyström, teamledare för StartupÅbo och akademilektor i internationell marknadsföring.

– Teamet ville föra fram vilka tankar våra alumner, studerande, lärare och forskare har om att vara företagsam, vad det betyder och hur det ser ut, men främst hur de själva gått till väga och kommit till den punkt i livet de befinner sej i idag. Och vi ville också veta hur våra podcastgäster ser på arbetslivskompetenser och vad våra studerande borde satsa på för att fortsättningsvis vara attraktiva på arbetsmarknaden.

Podcasten lanserades i samband med webbinariet ”Företagande och företagsamhet vid universitetet”, ett samarbete mellan Åbo Akademi, Åbo universitet, Studiestaden Åbo-nätverket och Turku Science Park. Webbinariet (på finska) hittas i sin helhet här. Det innehåller keynotetal av bland annat Mia Kemppaala (Uleåborgs universitet) om hur konceptet Polar Bear Pitching blev ett internationellt evenemang och Mikko Järvilehto (Ultrahack) om hackathons som lärande- och innovationsplattformar.

Du kan lyssna på ASAcast på de vanligaste publiceringsplattformarna för podcaster (bland annat Spotify) så fort den behandlats. Podcasten är tillgänglig redan nu via Anchor.fm.

Mera information:
Johan Ekblom