
Lärdomar från höstens AI-lunchutbildningar och vägen mot våren
Under hösten 2025 har projektet Lärsam arrangerat fyra AI-lunchutbildningar, där deltagarna fått utforska både möjligheter och utmaningar med artificiell intelligens i arbetslivet och utbildningen. Dessa tillfällen har varit fyllda av praktiska verktyg och viktiga reflektioner kring hur AI kan användas på ett hållbart, ansvarsfullt och utvecklande sätt.
Vid den första utbildningen Sätt AI i system – ett ledarskapsexempel stodAI:s strategiska integration i organisationen i fokus. Här framkom hur AI kan bli en resurs för hållbar utveckling och ledarskap, och hur mod, experimenterande och öppen kommunikation är avgörande för att lyckas. Ledarskapet har en central roll i att skapa en kultur där kunskap delas och medarbetare får stöd i att utveckla sin kompetens. Genom att införa regelbundna AI-träffar och använda verktyg som Copilot kan organisationer frigöra tid för kreativitet och värdeskapande, samtidigt som repetitiva uppgifter förenklas.
Den andra utbildningen Prompta och bli bekväm med AI på ett hållbart sätt lyfte fram vikten av att närma sig AI med både nyfikenhet och kritisk blick. Deltagarna fick konkreta exempel på hur AI kan fungera som bollplank för att fördjupa sig i ett ämne, skapa dialoger och effektivisera arbetsprocesser. Samtidigt betonades betydelsen av att själv granska fakta och källor, eftersom AI-modeller bygger sina svar på stora mängder data som inte alltid är heltäckande eller uppdaterad. Hållbarhetsaspekten diskuterades också. Att använda AI kräver energi och resurser, vilket gör det viktigt att fundera över när och hur tekniken används för att skapa verklig nytta.
De två sista utbildningarna AI i praktiken – från kollega till kollega bjöd på ytterligare konkreta exempel från undervisning och arbetsvardag. Deltagarna fick se hur AI kan användas för kursplanering, teambuilding, realistiska casebeskrivningar och examinationer. Flera berättade om sina erfarenheter av att använda AI för att skriva mejl, sammanfatta dokument, skapa PowerPoints och söka information. Diskussionerna kretsade kring utmaningar som AI-hallucinationer, behovet av kvalitetskontroll och vikten av tydliga instruktioner för att få bästa möjliga resultat. Det blev också tydligt att AI kan vara ett stöd för kreativitet, men att det är användaren som sätter sin egen prägel på materialet och är medveten om teknikens begränsningar.
Sammanfattningsvis har höstens AI-lunchutbildningar bidragit med insikter, inspiration och praktiska exempel på hur AI kan användas som stöd i både arbetslivet och utbildningen. Deltagarna har fått möjlighet att utforska teknikens möjligheter och samtidigt utveckla ett kritiskt och hållbart förhållningssätt.
Inför våren 2026 fortsätter Lärsam att satsa på kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte kring AI. Under våren arrangeras flera nya utbildningar och workshops med teman som digital pedagogik som engagerar, verktyg kring kundcentrering i relation till våra verksamheter, skapa smarta AI agenter samt AI och bedömning med inriktning mot hållbara strategier i undervisningen.
Håll utkik på projektets webbplats för mer information och anmälan!
Vi i projektet Lärsam önskar er alla en riktigt stämningsfull och fridfull jul!
Projektet Lärsam: Kontinuerligt lärande i samverkan – utveckling av framtidens lärstigar finansieras via EU:s strukturfondsprogram Ett förnybart och kompetent Finland 2021–2027 inom det riksomfattande temat kontinuerligt lärande. Mera om projektet Lärsam (1.4.2024–31.3.2026) på: www.abo.fi/larsam.



