
Tutkimusprofiili varhaiskasvatus
Eriksson Linda, KM, tohtorikoulutettava
Väitöskirjatutkimukseni koskee katsomuskasvatusta sekä lasten mahdollisuuksia vahvistaa katsomuksellista identiteettiään ja kehittää uskonto- ja katsomuslukutaitoaan varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimus perustuu relationaaliseen ontologiaan ja holistiseen näkemykseen ihmisestä, opetuksesta ja oppimisesta. Se on osa Resilienssi varhaiskasvatuksessa (ResECEC) -hanketta, joka tutkii, miten resilienssin eri ulottuvuudet ilmenevät lasten arjessa varhaiskasvatuksessa. Olen jäsenenä Poeda-verkostossa eli post-näkökulmien verkostossa kasvatustieteellisessä tutkimuksessa Suomessa.
Furu Christin, dosentti, yliopistotutkija
Tutkimukseni kohdistuu kestävän toimintakulttuurin toteuttamiseen ja kestävyyskasvatuksen huomioimiseen varhaiskasvatuksessa. Tarkemmin tutkin luontoyhteyden merkitystä kestävän elämäntavan ja resilienssin kehittämiseen lasten ja henkilökunnan parissa. Tällä hetkellä toimin. Tutkimusjohtajana ResECEC-hankkeessa, missä tutkitaan miten varhaiskasvatuksessa voidaan tukea lasten resilienssä. Lisäksi tutkin lapsuutta koronan aikaan, kollegiaalista osaamista ja sen tukemista. Tutkimustyöni perustii relationaaliseen ontologiaan ja käytän narratiivisia ja tadepohjaisia lähestymistapoja. Toimin aktiivisesti kansallisissa ja kansainvälisissä ympäristökasvatuksen tutkimusryhmissä ja tutkimusverkostoissa.
Hansell Katri, apulaisprofessori, dosentti
Tutkimukseni kohdistuu kielelliseen monimuotoisuuteen ja monikielisyyteen koulutuskonteksteissa. Keskityn erityisesti kielitietoisuutta, kieltenoppimista ja kieliryhmien välistä yhteistyötä edistäviin työskentelytapoihin, esimerkiksi tandempedagogiikkaan. Olen myös kiinnostunut kehittämään opettajankoulutusta sekä yhteistyötä tutkijoiden ja opettajien välillä. Olen mukana tutkimushankkeissa ja -ryhmissä muun muassa seuraavissa aihepiireissä: Meningsfull interaktion på finska 2.0 (kielirikasteinen opetus varhaiskasvatuksesta alakouluun), Vakaata tukea, (lapsen tuen toteutuminen varhaiskasvatuksessa), Kielelliset oppimisympäristöt kaksikielisessä esiopetuksessa sekä varhaiskasvatuksen opettajien monimuotokoulutuksen seuranta opiskelijoiden ja opettajankoulutuksen näkökulmista.
Heikkilä Mia, osa-aikainen erikoistutkija Åbo Akademilla/lapsi- ja nuorisotieteen professori, painotus varhaiskasvatus, Tukholman yliopistolla
Tutkimukseni keskittyy lasten oppimiseen, osallisuuteen ja vaikutusmahdollisuuksiin varhaiskasvatuksessa sekä siihen, miten pedagogisia käytäntöjä ja johtajuutta voidaan järjestää lasten toimijuuden vahvistamiseksi. Tarkastelen usein sukupuolen, etnisyyden, iän ja toimintakyvyn kaltaisia risteäviä identiteettikategorioita, jotka vaikuttavat lasten mahdollisuuksiin osallistua täysipainoisesti kasvatuksen ja koulutuksen konteksteihin. Kiinnostukseni on mm tutkia yhteiskunnallisia normeja, jotka rajoittavat yhdenvertaista osallisuutta. Toimin vastuullisena johtajana ResECE-hankkeessa (Resilienssi varhaiskasvatuksessa, 2023–2027) sekä tutkimusryhän jäsenenä AKT-hankkeessa, joka käsittelee pedagogista johtajuutta varhaiskasvatuksessa. Aiemmin olen osallistunut muun muassa Stjärnklart-, Övningsdaghem– ja GATE-hankkeisiin.
Johanna Hirvi, KM, tohtorikoulutettava
Minun tutkimusalueeni liittyy lasten siirtymiin varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Olen erityisen kiinnostunut siitä, miten varhaiskasvatuksen ammattilaiset työskentelevät varmistaakseen, että tukea tarvitsevat lapset saavat pedagogista jatkuvuutta siirtymien aikana.
Kvist Maria, yliopisto-opettaja, tohtorikoulutettava
Tutkimukseni keskittyy kielelliseen ja semiottiseen maisemaan kaksikielisessä esiopetuksessa. Kiinnitän erityistä huomiota sekä lasten että opettajien kokemuksiin ja käsityksiin esiopetuksen oppimisympäristöstä. Tutkimus toteutetaan osana hanketta Språkliga lärmiljöer i förskoleundervisning på två språk (suom. Kielelliset oppimisympäristöt kaksikielisessä esiopetuksessa).
Nordin Pia, KM, tohtorikoulutettava
Tutkimusalueeni on pedagoginen johtaminen varhaiskasvatuksessa. Painopisteenä on pedagogisen johtamisen ja kestävän johtamisen. Osa tutkimuksesta tehdään Framtidens småbarnspedagogik – ledarskap projektissa. Lisäksi monikielisyyden ja moni-identiteetin tutkimus kiinnostaa minua.
Nylund Jessica, KM, tohtorikoulutettava
Minun tutkimusalueeni koskee kestävyyskasvatus varhaiskasvatuksessa. Väitöskirjaprojektissani tutkin, miten lasten tulevaisuuden toivoa voidaan vahvistaa taidepohjaisten oppimisprosessien avulla. Resilienssi ja yhteys luontoon ovat myös teemoja, jotka kietoutuvat yhteen väitöskirjaprojektissani. Osa tutkimuksesta tehdään Resiliens i småbarnspedagogiken – aktörskap, tillhörighet och medkänsla (ResECEC) hankessa. Olen jäsenenä Poeda-verkostossa eli post-näkökulmien verkostossa kasvatustieteellisessä tutkimuksessa Suomessa.
Staffans Eva, KT
Tutkimusalueeni liittyy varhaiskasvatuksen erityispedagogiseen kontekstiin. Olen erityisen kiinnostunut erityisopettajien ammatillisesta roolista, ja Robust stöd -hankkeessa (Vakaata tukea) tutkin, miten lapsen tuki varhaiskasvatuksessa toteutetaan, implementoidaan ja koetaan. Erityispedagogiikan lisäksi minua kiinnostaa myös käsityötoiminta varhaiskasvatuksessa. Olen mukana useissa pohjoismaisissa ja kansainvälisissä tutkimusverkostoissa, joissa keskitytään inkluusioon, lasten suosikkipaikkoihin ulkona sekä opettajien valmiuksiin kohdata traumaattisia kokemuksia kokeneita lapsia.
Still Johanna, KT
Tutkimukseni keskittyy pääasiassa musiikkiin ja musiikinopetukseen, mutta olen kiinnostunut myös kielisuihkutandem-toiminnasta ja pedagogisesta dokumentoinnista varhaiskasvatuksessa. Musicera mera -projektissa (https://www.abo.fi/projekt/musicera-mera/) tutkitaan, mikä voi inspiroida varhaiskasvatuksen opettajia uusiin luoviin toimintamuotoihin, jotta lapset voivat kehittää musiikillista osaamistaan ja kiinnostustaan musiikkiin.
Svanbäck-Laaksonen Mikaela, KT
Tutkimukseni koskee pedagogista johtajuutta, lasten liikkumista ja varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen kehittämistä. Tällä hetkellä pääasiallinen tutkimukseni keskittyy varhaiskasvatuksen opettajien monimuotokoulutuksen seuranta opiskelijoiden ja opettajankoulutuksen näkökulmista sekä pedagogiseen johtajuuteen ja johtajien muutos- ja kehitysprosesseihin.
Tjäru Sofie, FM, tohtorikoulutettava
Tutkimuskiinnostukseni kohdistuu kirjallisuusdidaktiikkaan ja varhaiseen lukutaitoon varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Väitöskirjatyössäni olen tarkastellut opettajien näkemyksiä ja käytäntöjä ääneen lukemisesta esiopetuksessa. Olen jäsenenä Nordic Early Literacy -verkostossa, jossa tutkijat Norjasta, Ruotsista ja Suomesta tutkivat varhaista lukutaitoa sekä lukemisen ja kirjoittamisen käytäntöjä päiväkodissa ja esiopetuksessa.

