Kirjoita tähän hakemasi!

Resilienssi varhaiskasvatuksessa – toimijuus, yhteenkuuluvuus ja myötätunto

1.6.2023–31.7.2027

Koordinaattori/Päätoteuttaja

Åbo Akademi

Rahoittaja

• Svenska Kulturfonden
  • Stiftelsen Brita Maria Renlunds Minne
  • Tutkimushanke koskee resilienssin eri ulottuvuuksien ilmaisumuotoja lasten arjessa varhaiskasvatuksessa. Erityinen kiinnostus ohjautuu siihen, miten resilienssi näkyy lasten toimijuudessa, yhteenkuuluvuudessa ja myötätunnossa varhaiskasvatuksen kolmessa eri toimintamuodossa: kestävyyskasvatuksessa, uskonnonkasvatuksessa ja leikissä.

Tutkimuksen design on etnografia missä tutkimusaineisto koostuu muun muassa observaatioista, haastatteluista, lasten piirrustuksista ja kertomuksista. Aineisto muodostuu yhteistyössä lasten, henkilökunnan ja opiskelijoiden kanssa neljässä varhaiskasvatuksen ruotsinkielisessä yksikössä eri puolella Suomea.

Tutkimusryhmän johtajana toimii yliopistotutkija Ann-Christin Furu, Åbo Akademin varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksesta. Tohtorikoulutettava Linda Eriksson ja tutkija Siv Lundström kuuluvat tutkimusryhmään, jonka tieteellisesti vastaavana toimii professori Mia Heikkilä. Projektiaika on 2023–2027 ja hankkeelle on myöntänyt rahoitusta Svenska Kulturfonden sekä Stiftelsen Brita Maria Renlunds Minne.

Löydät hankkeen tietosuojailmoitus täältä (ruotsiksi).

Christin Furu

Yliopistotutkija