Sökmaskinen är ÅA-webbens hjärta. Allt vårt innehåll ligger på endast några tangenttryckningars avstånd. Då du skrivit de första bokstäverna av ditt sökord börjar sökmotorn presentera förslag, som dessutom indelas i olika kategorier. Ju mer du skriver, desto noggrannare blir sökträffarna.

Genvägar

Experience lab - eye tracking room

Våra metoder

Labbet som mäter användarupplevelser

 

Varför kan man inte bara fråga användarna hur de upplever en digital produkt? Varför måste man mäta deras reaktioner?

Helt enkelt därför att vi människor inte alltid är medvetna om våra reaktioner – och ibland kanske vi inte ens vill berätta om dem. Vill man alltså dyka djupt ner i folks användarupplevelser (vilket vi vill) så är det därför oftast inte tillräckligt att bara intervjua dem. Man måste också komplettera med andra typer av mätningar.

På Experience Lab har vi utvecklat en unik kombination av testmetoder som inte bara frågar efter användarnas subjektiva upplevelser, utan också ger objektiva fakta om deras psykofysiologiska reaktioner.

Och hur funkar det i praktiken?

Sensor för mikrosvettningar

Varje gång vi reagerar känslomässigt utsöndrar kroppen en mikroskopiskt liten svettning.

Ögonrörelsekamera

En ögonrörelsekamera avläser testpersonernas pupiller och registrerar hur blicken rör sig och vad den fokuserar på.

hjärnvågor (EEG)

Med hjälp av vår EEG-apparat kan vi mäta hjärnvågorna hos testpersonerna och den vägen kartlägga deras sinnestillstånd.

Bild på två personer som diskuterar vid ett träbord

Trots att vi är specialiserade på avancerade tekniska testmetoder så betyder det inte att vi avfärdar mer traditionella och mjuka metoder.