Sökmaskinen är ÅA-webbens hjärta. Allt vårt innehåll ligger på endast några tangenttryckningars avstånd. Då du skrivit de första bokstäverna av ditt sökord börjar sökmotorn presentera förslag, som dessutom indelas i olika kategorier. Ju mer du skriver, desto noggrannare blir sökträffarna.

Genvägar

Projektbild välmående personal ger välmående barn

Välmående personal ger välmående barn – för en hållbar verksamhetskultur

Hur får vi mer energi i vardagen? Hur får vi tiden att räcka till? Hur gör vi barnen mer delaktiga? 

För många team inom småbarnspedagogik och förskola är detta en daglig utmaning. Fortbildningen Välmående personal ger välmående barn, som hålls av Kontinuerligt lärande vid Åbo Akademi, erbjuder stöd i att skapa en miljö där både personal och barn mår bra.

Fortbildningen har redan arrangerats under ett läsår med cirka 40 deltagare. Två av dem var Emilia Still och Fanny Uusitalo, som här delar med sig av sina erfarenheter:

Det bästa var att vi fick sitta tillsammans som team och prata, lyssna och reflektera. Med hjälp av fortbildningens underlag blev det naturligt att ta upp sådant som annars kanske aldrig kommer upp. – Emilia.

Vi blev mer ett team genom den här kursen och det har påverkat barnen positivt. – Fanny.

Fortbildningsdeltagarna Emilia Still och Fanny Uusitalo
Fortbildningsdeltagarna Emilia Still och Fanny Uusitalo

Processuppföljningar som stärker teamet

Fortbildningen är en processfortbildning med webbinarier, webbaserade inslag och uppföljningstillfällen – både på plats och på distans. Emilia och Fanny lyfter fram värdet av processuppföljningarna.

Det var en styrka att någon utomstående kom in och ställde frågor som fick oss att tänka till. – Fanny och Emilia

Fortbildningen är avgiftsfri, tack vare finansiering från Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne sr och Svenska kulturfonden. Den riktar sig till team inom småbarnspedagogik och förskola, och fokuserar på tre huvudteman:

  • Personalens välmående och välbefinnande (arbetsglädje, aktörskap och självledarskap)
  • Struktur och rytm (planering, tid, rutiner och dagsrytm)
  • Barnens välmående (delaktighet och aktörskap)

Två föreläsningar gjorde särskilt intryck på Emilia och Fanny. Ronnie Grandells föreläsning om självmedkänsla och Alison Clarks föreläsning om Slow Pedagogy. De två föreläsningarna gav nya perspektiv och har stannat kvar i minnet, säger Emilia.

 

Välmående personal ger välmående barn föreläsare
Den första omgången av fortbildningens föreläsare (2024-2025)

 

Både för nya och etablerade team

Fortbildningen passar både nya team som vill hitta en gemensam linje och etablerade team som vill utveckla sin arbetsgemenskap.

Fortbildningen lämpar sig speciellt för såna team som är nya för varandra men också för etablerade team. Det är jätteviktigt att man fortsätter att hålla sig ajour med utbildningen. – Emilia

Man behöver inte ha ett problem utan det räcker med att man vill hitta en gemensam linje. – Fanny


Siv Lundström och Petronella Bergfors, KL
Siv Lundström och Petronella Bergfors, båda vägledare vid Kontinuerligt lärande vid Åbo Akademi.

 

Projektledare Siv Lundström fungerar också som processledare i fortbildningen och åker ut till deltagarnas egna enheter för att följa upp processen. Genom fortbildningen får teamen hjälp med att hitta strategier för att stärka välbefinnandet och få tiden att räcka till. Med små medel kan man påverka sin situation rätt mycket men det handlar om att bli medveten om vad man kan göra och sedan gemensamt förverkliga det.

Vi vill att fortbildningen ska hjälpa personalen att må bra på jobbet. När man får tid att prata om hur man har det och hur man vill ha det, så blir det ofta bättre – både för teamet och i slutändan också för barnen.
– Petronella Bergfors, projektmedarbetare


Vill ni också vara med?

Nästa omgång av fortbildningen startar i november 2025 och pågår till våren 2026.

Läs mer och anmäl dig här