Sökmaskinen är ÅA-webbens hjärta. Allt vårt innehåll ligger på endast några tangenttryckningars avstånd. Då du skrivit de första bokstäverna av ditt sökord börjar sökmotorn presentera förslag, som dessutom indelas i olika kategorier. Ju mer du skriver, desto noggrannare blir sökträffarna.

Genvägar

Banner för projektet Språksilta

Tvåspråkigheten byggde broar i fortbildningen Språksilta

Hösten 2023 startade lärarfortbildningen Språksilta som blev en scen för en fungerande, meningsfull tvåspråkighet och ett aktivt samarbete mellan lärare i finsk- och svenskspråkiga skolor. Målgrupp för fortbildningen var lärare som undervisar i det andra inhemska språket finska i svenskspråkiga skolor och svenska i finskspråkiga skolor. Det var därför naturligt att inkludera båda språken och ge deltagarna möjlighet att utveckla sina ämneskunskaper i undervisningsspråket samtidigt med innehållsliga kunskaper.

Trots att lärarnas undervisningsmiljöer skiljer sig åt, visar forskning och aktuella rapporter* att utmaningarna i dessa ämnen ofta är likartade. Eleverna är inte motiverade och intresserade av att lära sig språket och inlärningsresultaten har haft en sjunkande trend. Med avstamp i rekommendationer i nationella utredningar valde vi glädje, mångsidighet och motivation i språkundervisningen som nyckelteman att jobba med i fortbildningen.

Bild på utbildningsplanerarna Jessica Smulter och Sanna West i kontorsmiljö på Academill i Vasa.
Utbildningsplanerarna Jessica Smulter och Sanna West

Tvåspråkiga möten

Fortbildningen bestod av när- och distansträffar med stor tyngdpunkt på samarbete för att ge deltagarna möjlighet till att lära sig tillsammans och av varandra. Många deltagare lyfte fram hur värdefullt det var att få träffa andra i samma yrkesroll – särskilt eftersom de ofta är ensamma i sitt ämne på den egna skolan.

Under fortbildningsdagarna fick deltagarna aktuell forskningsbaserad kunskap om språkinlärning. De fick även testa olika verktyg och bearbeta eget material. Stort fokus lades vid hur lärarna kan utveckla och göra sin undervisning mer mångsidig. Teman som AI i språkundervisningen, kroppsligt lärande och aktivering till muntlig kommunikation diskuterades aktivt. Några deltagare kom redan under fortbildningen i gång med samarbete och planerade att skapa kontakt och möten mellan sina elever för att ge eleverna möjlighet att använda målspråket på ett autentiskt och meningsfullt sätt.

Olen saanut käyttööni paljon uusia työkaluja ja vanhat ideatkin ovat palautuneet mieleen. Verkostoituminen oli myös antoisaa kuten myös vertaistuki. Ennen tätä en ollut aikaisemmin ollut tekemisissä opettajan kanssa, joka opettaa finskaa ruotsinkielisille. Nyt meillä on toisen opettajan kanssa suunnitteilla yhteisprojekti ensi syksyksi (tandemlärande). -Deltagare i Språksilta-


Tvåspråkighet som resurs – inte hinder

Hur är det då att organisera en tvåspråkig fortbildning? Faktum är att det inte innebar några större utmaningar – snarare tvärtom. I ett välfungerande tvåspråkigt arbetsteam blev det en styrka. Vi kunde välja både finsk- och svenskspråkiga utbildare med djup förankring i den finska kontexten, men också bjuda in utbildare från Sverige som tillförde nya perspektiv. Informationstexter producerades ofta på båda språken – inte för att det krävdes, utan för att vi ville lyfta fram och synliggöra båda språken som likvärdiga. Det var fint att få höra att deltagarna uppskattade tvåspråkigheten.

On ollut mukavaa ja hyödyllistä tavata kollegoita ja vaihtaa kokemuksia. Kaksikielisyys on ollut ehdoton plussa, tällaista tarvittaisiin enemmänkin! -Deltagare i Språksilta-


Vill du också vara med?

Låter det som en fortbildning du själv skulle vilja delta i? Då har vi goda nyheter! En andra omgång av Språksilta kommer att starta vårterminen 2026. Anmälan öppnar höstterminen 2025 – håll utkik i våra kanaler! Fortbildningen finansieras av  Svenska kulturfonden och Svenska litteratursällskapet i Finland.

Vi vill tacka Utbildningsstyrelsen för finansiering av Språksiltas första omgång. Tack till alla engagerade och nytänkande utbildare och till alla aktiva och intresserade deltagare som var med.

 

*Utredningar:
Härmälä, Marita & Marjanen, Jukka (2023). B1-ruotsin oppimistulokset perusopetuksen päättövaiheessa 2022. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi). Tillgänglig:  https://www.karvi.fi/fi/julkaisut/b1-ruotsin-oppimistulokset-perusopetuksen-paattovaiheessa-2022

Åkerlund, Carola, Marjanen, Jukka & Peltola, Elina (2022). A-finska kunskapsutveckling från åk 6 till åk 9. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi). Tillgänglig: https://www.karvi.fi/fi/julkaisut/finska-kunskapsutveckling-fran-ak-6-till-ak-9

 

Logo för Utbildningsstyrelsen finansierar